بالصور.. طالب إعدادية يجيب بـ”آه لو لعبت يا زهر” في امتحان تعبير!!
2

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، لصورة لورقة إجابة طالب في امتحان اللغة العربية للشهادة الإعدادية، تلخص ما وصل إليه حال التعليم في مصر، حيث كتب الطالب في إجابة موضوع التعبير أغنية “آه لو لعبت يا زهر واتبدلت الأحوال” كاملة للمطرب الشعبي “أحمد شيبة”.

وعلق مراقب لجنة الامتحانات، بأن الطالب عندما سأله عن ما فعله في ورقة الامتحان، فأجابه، بأنه يريد أن يزود سطور في كتابة موضوع التعبير، خاصةً بعد كتابته مقدمة، ثم كتابة أي شيء لاستكمال بقية موضوع التعبير.

هذا وقد أرجع كثير من الخبراء والمحللين، بأن هذا نتاج للتأثير السيء للأفلام والمسلسلات، التي أصبحت، مادة خصبة للعادات السيئة، ينعكس أثارها على سلوك الشباب.

آه لو لعبت يازهر

2

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. ايه اللى فى موضوع التعبير ما هو دا حالنا الان وده اللى عيالنا بتسمعه فى كل وسائل الاعلام الود اسلوبه اللغوى جيد جد ا وهى فرقت معاكم اه لو لعبت يازهر ما هو ده اللى بنسمعه كل يوم لاتظلموا هذا الولد الولد اسلوبه اللغوى جميل بس عاوز توجيه وبعدين دا اللى شافوا من المدرسة والمدرسين بتوع الدروس الخصوصية لما بيلعب معاهم الزهر ويكونوا ثروات على حساب اولياء الامور هى وزارة التعليم لانها اضاعت التربية وبقى كل اهتمام المدرس ان الزهر يلعب معاه عشان العمارة والعروسة والعربية اللى كنا بنقولها زمان للطبيب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.