باسم يوسف يوجه رسالة قوية و خطيرة للنظام الحالي بعد اقتحام الأمن لنقابة الصحفيين
باسم يوسف

استنكر الإعلامي الساخر باسم يوسف اتهام الصحفيين ” بدر و السقا ” بحيازة أسلحة نارية و مولوتوف وصفاً إيها بالتهم الملفقة، وتعدي البلطجية والأمن  على تظاهرات نقابة الصحفيين.

وأضاف يوسف من خلال تدوينه له على موقع التواصل الاجتماعي ” فيس بوك” قائلاً : ” لما نظام بشرطته و إعلامه و أجهزته الأمنية، و أجهزة دولته بقاله اكتر من اربع سنين بيعتمد على نفس الوشوش من مسجلين الخطر و بلطجية الشوارع، و الهتيفة اللي بيتأجروا بالساعة يبقى ده فعلا هو قيمة النظام ده”.

وتابع : “. نفس الوشوش اللي جت قدام مسرح سينما راديو، نفس اللي نزلوا يتظاهروا بأعلام دولة تانية و بيطالبوا بالتفريط في الجزر، نفس اللي كانوا بينزلوا في مظاهرات عكاشة نفس، اللي نزلوا رقصوا على سلم النقابة نفس اللي رايحين دلوقتي يهاجموا الصحفيين في النقابة. نفس الوشوش ما اتغيرتش، و الاسم “مواطنين شرفاء” على حد قوله.

واستطرد يوسف : “ده نظامك يا سيسي ، يا أما يستقوى ع الناس و ياخدهم بقوة السلاح من بيوتهم، يا إما يطلق عليهم شوية شراشيح. خليك مستخبي ورا كلاب شرطتك، ورا سلاحك، ورا “الكتيبتين بتوعك على النت” خليك مستخبي ورا اللي بيعرصولك في الإعلام . خليك مستخبي ورا شراشيحك في الشارع. دي قيمة الدولة المصرية اللي مرمغت كرامتها في التراب. بقى القائم على حمايتها شوية شراشيح على حد وصفه” على حد قوله.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.