بالفيديو.. “ممدوح حمزة”: طالبنا السيسي بإنتخابات مبكرة فإعتقل مرسي.. “وحليت في عينه”
ممدوح حمزة

الناشط السياسي والإستشاري المصري المهندس “ممدوح حمزة”، يواصل مسلسل تصريحاته المثيرة للجدل، ولكن هذه المرة من العيار الثقيل، وذلك بمهاجمته مافعله “السيسي” بعد مظاهرات 30 يونيو التي أطاحت بالرئيس المعزول “محمد مرسي”، وخاصةً وهو أحد أقطابها.

وقال “حمزة”، اليوم الإثنين، خلال تواجده بحفل توقيع كتاب “من يجرؤ على الكلام”، للدكتور “علاء الأسواني”، والذي تصدره “دار الشروق”، قائلاً: “بيخوفونا بأننا عُرضة للتقسيم، عمرنا ما هيحصلنا اللي حصل في البلاد المقسمة لمذاهب وطوائف وقبائل، أيام الحكم المملوكي في مصر كانت كل البلاد الأخرى مُقسمة إلى أجزاء صغيرة، إلا مصر، حدودها لم تتغير منذ أيام الملك مينا، موحد القُطرين”.

وتابع “حمزة” حديثه ايضاً، قائلاً: “بيخوفونا أيضاً بنقطة أن الرئيس “عبد الفتاح السيسي” أنقذنا، دا قاعد قوه وزارته وقواته بتحميه، إحنا اللي نزلنا الشارع، وشباب 25 يناير هي اللي حركت الشارع في 30 يونيو، هما نفس الولاد، وأنا كنت بأدفع من جيبي وأجيبلهم أتوبيسات تنقلهم”.

وأشار “حمزة”، بأنهم طلبوا من “السيسي “عايزين انتخابات رئاسية مبكرة راح اعتقل مرسي وماعملش انتخابات مبكرة، إذاً الذي أنقذ مصر هما المصريين، وعلى افتراض إنك أنقذتها، تقوم تحلى في عينك”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. رجل غير مهذب ولا يعرف كيف يتكلم مع رئيس دولتة…….انت مهندس..ما دخلك بالسياسة…..هو كل من هب ودب بقى يفتى فى كل شيئ ؟؟؟؟

  2. فيه ايه ياسى ممدوح , ايه اللى مسخنك كده وايه هو هدفك من الكلام ده وياريت توضح مين اللى وراك بالظبط , وبعدين ياريت تتهد وريح نفسك وتوصل الكلام ده للى بيزقوك ويسخنوك : ان اللى جرى واللى بيجرى واللى ممكن يجرى مستقبلا ان شاء الله , كله براى واراده جموع الشعب ومافيش حاجه بتجرى فى مصر غصب عن الشعب المصرى وهو دايما اللى بيقرر عايز ايه وحيعمل ايه , ياريت تريح نفسك وتخلى عندك دم وتتهد , عيب بطل هرى ما لوش اى لزمه .

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.