مفاجأة هامة لكل موظفي الدولة ..الحكومة تفتح الباب للإحالة إلى المعاش المبكر
رئيس مجلس الوزراء المهندس شريف إسماعيل

تخفيضاً للعجز الكبير في الموازنة العامة للدولة بسبب إرتفاع مخصصات الأجور للعاملين بالحكومة حيث بلغت جملة ما يتقاضاه الموظفين من أجور في النصف الأول من السنة المالية الجارية نحو 105 مليار جنيه في مقابل 97.4 مليار جنيه عن الفترة من شهر يوليو 2014 وحتى ديسمبر 2015 أي أن مخصصات أجور الموظفين أرتفعت بنحو 8.2 مليار جنيه وذلك وفقاً لتقرير صادر من وزارة المالية بهذا الشأن.

ولهذا وللمطالبات الكثيرة من وزارة المالية بضرورة تخفيض مخصصات الأجور والرواتب في الموازنة العامة للدولة حيث أن الموازنة العامة للدولة لم تعد قادره على تحمل هذه الزيادة السنوية الكبيرة في الأجور وتمشياً مع رؤية رئيس الجمهورية عبد الفتاح السيسي بأن مصر لديها جهاز إداري يحتوى على عدد كبير من الموظفين يقدر بنحو 7 مليون موظف في حيث أن الدولة لا تحتاج إلى مليون واحد فقط من كل هؤلاء الملايين.

كل هذه الأمور الخطيرة كشف عنها مصدر مسئول بالجهاز المركزي للتنظيم والإدارة أن هذا التقرير الذي أعدته وزارة المالية وفقاً لما هو منشور في بوابة فيتو الإلكترونية، قد أظهر أن الحكومة قد تفتح المجال واسعاً أمام موظفي الحكومة الراغبين في الخروج على المعاش بنظام المعاش المبكر مع إعطائه كافة حقوقه المالية والوظيفية وفقاً للقانون وكأنه قضى مدة الخدمة المطلوبة في العمل.

وفة ذات السياق فقد أكد المصدر المسئول بالجهاز المركزي للتنظيم والإدارية أن عدد من وزراء الحكومة قد أصدر أوامر بالشئون الإدارية بالوزارة بقبول طلب أي موظف يرغب في الخروج على المعاش مبكراً وأن من أولي الوزارات التي بدأت تطبيق هذا الكلام هي وزارة الموارد المائية والري.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. نطلع معاش مبكر بس على شرط تدونا معاش محترم على اقل يعيوشنا فى الأيام الصعبه فى غلو الأسعار

  2. يقول ســــــــــــــؤاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال وجب الإجابة عليه وشكراً !!!!:

    حد فيكم خد باله من المقال كويس أكيد لا !!!!!!!!!!!! ؟
    طيب هاسهلها عليكم شوية بدل ما ترجعوا للمقال تانى هاجبلكم جزء منه وركزوا شوية فيه بس أفتكروا إن هما اللى قالوا كده …
    ( تخفيضاً للعجز الكبير في الموازنة العامة للدولة بسبب إرتفاع مخصصات الأجور للعاملين بالحكومة حيث بلغت جملة ما يتقاضاه الموظفين من أجور في النصف الأول من السنة المالية الجارية نحو 105 مليار جنيه في مقابل 97.4 مليار جنيه عن الفترة من شهر يوليو 2014 وحتى ديسمبر 2015 أي أن مخصصات أجور الموظفين أرتفعت بنحو 8.2 مليار جنيه وذلك وفقاً لتقرير صادر من وزارة المالية بهذا الشأن.)
    *** يقول التقرير أن مخصصات أجور الموظفين أرتفعت بنحو 8.2 مليار جنيه.
    **** يقول التقرير أيضا جملة ما يتقاضاه الموظفين من أجور في النصف الأول من السنة المالية الجارية نحو 105 مليار جنيه في مقابل 97.4 مليار جنيه عن الفترة من شهر يوليو 2014 وحتى ديسمبر 2015.
    ***** بحسبه بسيطة جدا لو قولنا ( 105 مليار جنية – 97.4 مليار جنية = 7.6 مليار جنية )
    جابوها منين بقه إن الأجور أرتفعت بنسبة 8.2 مليار جنية ؟
    طيب لو قولنا ( نسبة إرتفاع الأجور المذكورة بالتقرير 8.2 مليار جنية – نسبة الإرتفاع الفعلى 7.6 مليار جنية = 0.6 مليار جنية )
    **** السؤال المهم بقى ****
    راحوا فييييييييييييين الـــ ( 0.6 * 1000.000.000 = 600.000.000 مليون جنية ) ؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ســــــــــــــؤاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال وجب الإجابة عليه وشكراً !!!!

  3. طيب ما حضراتكم تشوفو مرتبات المستشارين والعسكريين وموظفى البترول وموظفى البنوك وجميع الموظفين ذات الكادر الخاص اللى بيلهفو من ميزانية الدوله وتخضو منهم شويه انما الموظف اللى باخد 2000 او حتى 3000 جنيه فى الشهر اللى مش بيكفو عيش حاف مع ارتفاع الجنونى للاسعار ورفع الدعم التدريجى دول خليهم فى حالهم وربنا يعنهم على عيالهم ارحمونا بقا

  4. يا جماعه بدل ما نخرج الناس على المعاش المبكر ونزود البطاله ممكن نعمل مشاريع كتيرررررررررررررررررررررررررررررررر ونستغل المساحات والموارد الموجوده فى البلد والكل يشتغل بجد وندعم الشباب مع الخبره الموجوده ونضع كل واحد فى مكانه الصحيح مش يبقى خريج هندسه ويشتغل مدرس ويصبح فعلا كدا عب على الدوله احنا شباب عوزين شغل عوزين نشتغل بجد ************ حسبى الله ونعم الوكيل فى الظالم*************

  5. السماح بالاجازات بدون راتب افضل من الاحالة الي المعاش لو فعلا عايزين يحلوا مشكلة البطالة المقنعة

  6. حسبي الله ونعم الوكيل … مقدروش علي!! قدروا علي الموظف الغلبان( يفرح شوية بالمبلغ او المكافأة اللي هاياخدها وبعد كدا يغني ظلموووووة……. واللهي حرااام اللي بيحصل فينا
    ناس بتقبض بالالاف وناس بيسرحوها علي الفهوي !!! اتقوا الله اتقوا يوم ترجعون فيه الي الله,
    انا أحدي الذين تمت خصخصة الشرمة التي كمت اعمل فيها ونظرا لأني مدة خدمتي صغيرة وكان عندي طفل محتاجة اجازة قالولي اكضي علي استقالة واخذ مكافأة أأأأأأو انتظر حتي يتم توفير مكان لي … وطبعا ظروف الطفل الصغير اجبارتني علي الاستقالة دون معاش ؟؟؟
    وبعد طول المدة اصبحت لااجد عمل ولا معاش يبقي حراااااام ولا حلال با بشر!!!!!!!!!!!!!!!

  7. حسبنا الله ونعم الوكيل حكومة زباله ومش قاله غير فى الغلابة وتطبق الحد الأقصى على الكبار ولا دولة مو تاتش

  8. من 40سنة يقولو لنا عندنا سته ونصف مليون موظف مع كل سنه بيطلع على المعاش حوالى 50000 موظف والدولة مفيهاش وعيناه يعني لو بحسبة بسيطة 40سنة*50000يبقي خارج على المعاش 2 مليون موظف فين بقي ستة ونصف مليون موظف

  9. هذا اسمه تهريج وقسر نظر وقسر رؤي لان توجد مصالح وهيئات بها عجز كبير وكذلك توجد مصالح وهيئات بها زيادة كبييييييييرة وذلك بسبب الفساد الادارى فى الدوله و تليكم هذا المثل. فى مصلحة الكفاية الانتاجية والتديب المهنى يتراوح عدد العاملين بها ٤١٠٠ موظف و ادارى بها تقريبا ٤٨ مركز تدريب مهنى بتخصصات مهنية تقريبا ١٨ مهنة صناعية !!!!!!!؛؛هل تتخيلو حضراتكم ان المسئولين عن تعلييم هذة المهن ( المدربين ) ٨٣٨ مدرب وده بدون الى خرجوا الى المعاش لبلوغهم السن من السنة الماضية من شهر ١٠ السابق ويخدمهم ٣٤٠٠ ادارى جالسين على الكراسى والحجر المزينة . وديه جهه صغيرة واحدة من وزارة الصناعة فحدث ولا حرج فى باقى القطاعات وباقى الوزارات .هل الحكومه فعلا تريد حل فعلى ولا حل هلامى وزياده البطالة فى البلد وخسارة الايد العامله وذلك على حساب الجهاز الادارى الهلامى وعلى راي السيد المحترم رئيس مصلحة الكفاية الانتاجية طيب نعل ايه اذا كان ولادنه مش فنيين .

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.