الم الأسنان وعلاجه بالاعشاب الطبيعية
الم-الاسنان

الم الأسنان مش محتاج تعريف اغلبنا إن مكانش كل الناس عانت منه في كل المراحل العمرية وياريت منهملش لما نحس بألم في الأسنان ونذهب للطبيب فورا ياما نحاول نحافظ على نظافة أسنانا .

علاج الم الأسنان بالأعشاب

كتير من الناس بتهمل في حالة شعورها باى الم في جسمها أنها تروح للطبيب المختص وبتفضل أنها تدور على بدائل لتسكين الألم والعلاج ، ومن أهم البدائل للأدوية أكيد طبعا هي الأعشاب ، فهنشوف دلوقتى مجموعة من الأعشاب مستخدمة في علاج الم الأسنان .

  1. القرنفل : يستعمل زيت القرنفل كمطهر ومخدر موضعي لألم الأسنان ، وممكن تشتروا بكل سهولة زيت القرنفل من اى عطار وحطو الزيت على مكان الألم في الفم من غير ما تبلعوه .
  2. الزنجبيل : اعملوا كمادات خارجية من الزنجبيل وحطوها على مكان الألم في الفم من الخارج ، فالزنجبيل يحتوى على مركبات تعمل كمسكن للآلام .
  3. السمسم : اثبت مغلي السمسم فاعليته الكبيرة في التخفيف من الم الأسنان وعلاج أمراض اللثة ، وذلك لان السمسم يحتوى على 7 مركبات مسكنة للألم ، فهاتوا شوية من السمسم وحطوا عليهم ضعفهم ماية واغلوه شوية وبعدين حطوا مايته مباشرة على الأسنان .
  4. الفلفل الأحمر : يحتوى الفلفل الأحمر على مركبات من شانها تسكين الألم مثل مادة الساليسيلات ، وكان يستخدم الفلفل الأحمر قديما في علاج الم الأسنان ، فاعملوا كمادات من الفلفل الأحمر خارجية مكان الألم في الأسنان .

 

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

    أضف تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.