التنظيم و الإدارة: زيادة رواتب الموظفين الخاضعين لقانون الخدمة المدنية في الحالات التالية..
فوزية حنفي

أعلنت رئيس الجهاز المركزي للتنظيم و الإدارة “فوزية حنفي” اليوم بأن أسباب سخط الموظفين على قانون الخدمة المدنية الجديد و مطالبتهم بوقف العمل به هو تخوفهم من تأثير اللائحة التنفيذية و بنود الأجور على رواتبهم و دخولهم الشهرية، و هذا ما يدفعهم للاحتجاج و التظاهر.

و في هذا السياق أكدت فوزية بأن قانون الخدمة المدنية ينص على زيادة رواتب الموظفين زيادة غير ثابتة و ذلك “للأجر المكمل”، في الحالات التالية:

  •  زيادة سنوية أو زيادة مرتبطة بالترقية.
  • زيادة مرتبطة بالأداء حسب الجهة التي يعمل بها الموظف.
  • زيادة غير محددة طبقاً للجهة التي يعمل بها الموظف.

و أشارت “فوزية” بأن قانون الخدمة المدنية يتيح الزيادة بمبالغ مالية و ليس نسبة محددة، و هذا ما يؤكد تحقيق العدالة في منظومة الأجور، و القضاء على الحوافز و المكافآت و التفاوت بالأجور و ذلك بعكس اعتقاد بعض العاملين بأن قانون الخدمة المدنية يعطي زيادة للموظفين مبلغ ثابت بداية من تنفيذ القانون و حتى الخروج على المعاش.

حيث أشار نص المادة رقم 40 من قانون الخدمة المدنية، على أن كل جهة تصدر نظاماً للحوافز و المكافآت الخاصة بها، أي أن زيادة الرواتب غير مرتبطة بوقت أو بمبلغ معين.

اقرأ أيضاً:

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. حسبي الله ونعم الوكيل ربنا منتقم جبار على كل ظلم الغلابة يا رئيس الوزراء

  2. حرام عليكوا اتقوا الله يعنى تطبقوا القانون على الغلابة بس ارحموا الموظف وسبوه فى حاله هو احنا ناقصين

  3. طب يا جماعه حد يعرف القانون ده هيطبق علي موظفي وزارة العدل ام لا

  4. شوية كدابين بطبقوا القانون على الغلابة اما الحرامية لا ما زال الفساد يرتع فى مصر

  5. احمدعبالهادي محمداسحق /سائق رخصةدرجةاولي بالوحدةالمحليةلمركزومدينةنجع حمادي محافظة قنا says:

    نرجو من المعنييين بامر تثبيت العمال والسائقين في المحليات النظرفي امرنا احنا تعبنا من الوعود ومفيش اي تقدم الناس من قلة الراتب بتاكل من الزبالة اعزكم الله ليس لهم سوي المرتب ٤٢٥ج ولي علي الباب الاول الموهوم ٦٠٠ج بدون اي زيادة انتو فين من هؤلاء بعد ١٥سن و١٠ سنين و٥ سنين بالحفظة ثم عقد بتاريخ ٢٠١١/٢/١ و٢٠١٢/٢/١ يعني مدة اكثرمن ثلاث واربع سنوات نظام العقد و١٥ووالله٢٠سنة حافظة وعقد اكثرمن واحد مستنين ايه تاني عشان تثبتونا يعني جات عند الغلابة والمزنية مش هتكفي ولا عشان احنا مش بنتكلم وندافع عن حقوقنا وملناش حيلا سوي الكلام و الشكاوي للمسئولين ولا هتثبتونا يما نطلع علي المعاش نرجوا من الله ثم السادة المسئولين النظر في الامر واتخاذ اللازم
    وفق الله. كل من يقوم علي امر. شعب مصر الي ميحب الله سبحانه وتعالي ويرضي
    وان يجنب الله مصر الفتن
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

  6. طيب الناس اللى هم عقود منذ سنوات موقفهم ايه فى القانون ده زيادة المرتبات دى لو سمحتوا حد يقولى

  7. ارجوكم خليكم موضوعيين وحياديين وتجرد بعيدا عن الحرص على الكراسى والمناصب خاصة لما الموضوع يخصالامن القومى .. ماذا لو ان حضرتك بالتنظيم والادارة كانت زيادة مرتبك اول يوليو 2015 .. 200 ج على نظام 47 وعلى القانون الجديد تزيدين 20ج وهناك لم يزيد مرتبه وال5% ضاعت فى الضرائب والتامينات .. طيب عنك ولاد فى الجامعة وثانوى وكورسات ودروس خصوصية ولهيب الاسعار وزيادة الكهرباء .. تعملى .. ايه تنتظرى حتى تقيمك جهتك لتحصلى على مبلغ اكثرها خمسون جنيها ولعدوبعدد محدود قد تكونى ليس منهم وحسب هوى المدير فى غالب الاحوال .. تعملى ايه حضرتك .. علما باننا الموظفين موافقين على القانون الا ما جاء على قوت يومهم وتهديد مستقبل اولادهم .. وهو نظام الاجور المتدنى فى الاصل .. اذا .. اتقوا .. الله .. فينا .. وكل سوف يسأل عند ربه العزة وكان سببا فى التضييق على العباد .. وكفى ..

  8. قانون فاشل بكل المقاييس فلم يراعى اهم بعدين الاجتماعى والسياسي .. وعليه اصبح مخالفا لاهم مبادئ الدستور وهى .. العدالة .. خلاصة ضاعت وتاهت العدالة فى التوزيع .. وضيعتم بصفة خاصة ظهير الدولة من مثقفيها واسرهم والوعى الذى كان عندهم تجاه الدولة فى 30/6 .. وكفى

  9. ماهزا الغموض الزي يظهر في تلك الاسطر واللة الشئ الوحيد الي ظاهر هو التعسف والتحكم من الرئيس والتقطير فى الترقية والغاء الحوافز والشح فهزة المادة وضعت لتحكم في ارزاق الناس

Leave a Reply

Your email address will not be published.