وزير النقل يعلن مفاجأة غير متوقعه عن زيادة سعر تذكرة المترو بناءً على طلب الركاب
مترو الانفاق

أعلن وزير النقل المهندس هاني ضاحي عن أن وزارة النقل تعمل تعكف حالياً على دراسة طلبات المواطنون بخصوص زيادة أسعار تذاكر مترو الآنفاق من جنيه إلى 2 جنيه أو 3 جنيه.

وأشار وزير النقل إلى أنه أثناء زيارته الأخيرة للمترو قام بسؤال بعض الركاب عن رأيهم في سعر تذكرة المترو فرد عليه الركاب بالأجابة بأن سعر تذكرة المترو حالياً لا تتناسب مع أية وسيلة مواصلات في مصر وطالبوه بأن يتم تحريك سعر تذكرة المتر من جنيه إلى 2 أو 3 جنيه.

واضاف وزير النقل أنه بسؤاله لأحد المواطنين الذين يستقلون مترو الانفاق من المرج إلى حلوان يومياً أنه لو قام بركوب ميكروباص بدلاً من المترو فإنه سوف يتحمل ما قيمته 7 جنيه تكلفة الانتقال من المرج إلى حلوان بالاضافة إلى أن المترو وسيلة أمنه وأنضف من الميكروباص وطالبني هذا المواطن بضرورة تحريك سعر التذكرة.

وأكد وزير النقل أن الوزارة تعمل حالياً على تنفيذ مطالب الركاب بخصوص زيادة سعر تذكرة المترو وبما يؤدي إلى رفع حصيلة الإيرادات وتحسين الخدمة المقدمة لهم وأن الزيادة ستكون موحدة لحين تغيير بوابات الدخول الإلكترونية بالكامل ليتم بعدها تطبيق نظام تقسيم الخطوط إلى محطات.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. هو معالي الوزير ما قابلش غير الشخص ده بس وسمع له هو اكيد الراجل ده كان بيتفسح في المترو.
    اكيد طبعا قابل ملاين المواطنين اللي كل واحد له مئات الشكاوى بس الشكاوى دي ما كانتش علي مزاجه .
    في اقتراح يا معالي الوزير يا ريت تخفض اسعار تذاكر الميكروباص علشان تبقى زي اسعار المترو والمواطن الغلبان يعرف يعيش.
    يا ريت اللي يعرف الراكب ده ما يركبهوش المترو تاني.

  2. المفروض يسمع لجميع الاراء وجميع المواطنين مش يروح لواحد يسأله ياريتك يا سعاده وزير النقل تسمع للمواطن اللى بيقولك خلى التذكره بنص جنيه زى ما سمعت للى بيقول زود التذكره ولا انت بتسمع اللى على مزاجكك بس ……..؟؟؟؟؟؟؟

  3. بدل ماتتصدوا لسائقى الميكروباص الجشعين هتقلدوهم ؟
    الراكب اللى عاوز يزود ثمن تذكرة المترو ل 2 أو 3 جنيه عندى إقتراح يناسب ثرائه وهو أن بتم تخصبص عربه بكل قطار ويكون سعر التذكره فيها ب 1 دولار ويكون لها بوابه خاصه عند مدخل العربه مباشرة ويفضل باقى المنرو بجنيه للغلابه
    طالما فى مرتب 500 جنيه ومرتب 50 ألف جنيهلازم تسمع ونشوف العجب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.