وزير التموين يعلن عن طريقة صرف منحة رمضان التموينية
وزير التموين والتجارة الداخلية

أصدر وزير التموين والتجارة الداخلية خالد حنفي  بياناً صحفياً اليوم، حيث أعلن فيه عن خطة الحكومة لصرف منحة رمضان التموينية.

قال حنفي أن منحة رمضان التموينية سوف تكون بنسبة 50%، وتصرف هذه النسبة على فارق نقاط الخبز وذلك خلال شهر يونيو المقبل، ونفى صرفها على السلع التموينية.

وأوضح حنفي أن متوسط الفارق فى نقاط الخبز تصل شهرياً إلى ما بين 60 و80 جنيهاً، وبالتالي سوف يصل إجمالي قيمة المنح المقدمة خلال شهر يونيو إلى 500 مليون جنيهاً.

وأكد حنفي على أن صرف منحة رمضان سوف تكون طوال شهر رمضان وليس فى أول عشرة أيام كما يحدث فى الشهور العادية، وذلك من باب التسهيل على المواطنين، وأوضح كذلك أن سبب صرف المنحة على فارق نقاط الخبز لتشجيع المواطنين على التوفير فى إستهلاك الخبز.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. الموضوع كده احسن لان فيه ناس مش منزلة مواليدها فى التموين لسه بس بتاخد لهل خبز وفارق نقاط

  2. واللى بطاقته تلفت وما بيصرفش فرق العيش طبعا مش هياخد المنحه منك لله كنت خليها ع التموين حرام عليك يا شيخ

  3. حبيبى يا وزير بتوع الافران اللى كلوه وز وز هايرجعوه بط بط بط كدا هايوقف الافران اللى نهبت البلد طول عمرها بس فيه مشكلة انا جايب شوية بط على شوية وز على شوية فراخ والعليقة غالية كنت بجيب العيش انشفو لهم بعد ما اسيب العيش اجيب لهم عليقة لو ها تفرق معى اجيب بعد ما احسبها وشارى معزتين ونعجتين باكلهم عيش بعد ما انشفو انتا بتدع فرق الرغيف 10 قروش انا اشتر منك بلم بطايق الغلابة وادفعلهم مقابل الرغيف 15 قرش واجيبو للمواشى من غير لف ودوران عندى قريبى عندو فرن اقولك لما تحب تخترع حاجة بلاش المستشارين بتوعك بتوع البدل والكرفتتات والمكاتب المكيفة انزل الشارع عندنا فى الريف واحنا نقلع الجلاليب ونلبس بدل وكرفتتات و نعرفك كل الخبايا بدون مقابل لو بتحب مصر وتحيا مصر ويحيا السيسى زعيم الامة

  4. السيد الوزير المحترم منحة رمضان علي نقاط العيش يا سلام عليك طيب اللي بطاقته واقفة متصرفيش عيش لها 5 شهور يصرف النحة بعد خمس سنين ارجو الرد

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.