تفاصيل دعوى التظاهر بميدان التحرير لخلع الحجاب
حجاب

الحجاب، أحد الفرائض التي أمرنا بها الله سبحانه وتعالي، ولكن هناك قله دائما ما تحاول الوقوف ضد الشرع ومحاربة الإسلام وخلق البلبله في مصر.

منذ أيام ومواقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك وتويتر تشتعل عقب أطلاق الكاتب الصحفي شريف الشوباشي دعوي للتظاهر بميدان التحرير، ودعي فيه الفتيات المسلمات المحجبات للتظاهر وخلع الحجاب، كما دعي الرجال التواجد بالميدان ليلتفوا حول تلك الفتيات وحمايتهم، وأضاف أنه سوف يكون أول المتواجدين لحماية تلك الفتيات.

وكان للأزهر الشريف رد صارم علي هذه الدعوي، حيث أن الأزهر الشريف رفض رفضا تاما الدعوي التي دعي لها الكاتب شريف الشوباشي، مؤكدين أنها تتعارض مع الحريات التي يدعي بها البعض، فليترك الفتاة المسلمة تأخذ قراراتها بنفسها، وأيضا تترك الفتاة الغير محجبة تأخذ قرار الحجاب بفسها دون تدخل من أحد.

مظاهرات للحجاب
مظاهرة لخلع الحجاب

 

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. اعمل حملة اخلع البنطلون او اقلعى المايوه هو احنا فى باريس يا……… ضع الكلمة اللى جت فى بالك

  2. يا عم شوبش يا عم فضايح خليك فى حالك خلى مراتك و بنتك و امك يخلعوا اى حاجه انت متضايق منها و يعملوا افلام كمان و العالم كله يشوفها و ينبسط منها و احنا هنكون شاكرين لك و طبعا ده خدمه مش هننسهالك طول عمرنا – احنا دمنا حامى و نساءنا دمهم حامى و احرار مش زى النساء العاهرات لا يطيقن ان يرى واحد مثلك شعره من رأسها يعنى من الاخر كده بعينك يا شوشا .

  3. كل من يلبس الحاب فى مصر بارادة حرة دة اولا ثانيا على كل واحدة دعت لهذة المظاهرات وتعمل فى السياسة تقدم استقالتها فورافورا لانها كدة وضعت اول مسمار فى نعش الحكومة ونرفض ظهور الى تعمل فى السياسة ودعت الى المظاهراتفى اى وسيلة اعلامية فى الغرب البنات ترفع قضايا ضد الحكومات علشان يلبسوا الحجاب واحنا فى بلد الازهر ندعو لخلع الحجاب ياريت ندعو وبس لا كمان مظاهرات وكمان اعطينا فرصة ثمينة لكل اعداء مصر للتشهير بينا واخير كل من دعى للمظاهرات هو عدو مصر ودى بالذات عايزة تامل مننا لية وعلشان اية فى هذا التوقيت الزفت اللى احنا فية تتطلع الابوان الخائنة لمصر بهذا الطلب

  4. أنت حر في زوجتك -بنتك–والدتك—يلبسن حجاب او حتى مايوه–ولكن لاتفرض رأيك على الجميع من تريد النقاب لابأس من تريد الحجاب لا بأس من تظهر بشعرها لابأس —-ومن تخرج بلا ملابس –تروح شرطة الآداب . الغريب عاملين مثقفين وليس لديكم أي احترام لفكر الآخر—المهم نكسر كلام الدين الاسلامى—قمة الديكتاتوريه.

  5. فعلا …كل واحد حر في رأيه ..عشان كده باقترح ان الرجاله يطلعوا في اليوم مع السيدات اللي طالعين مظاهرة خلع الحجاب وكل واحد حر في اللي ح يقلعه ..اللي عاوز يقلع بنطلونه او قميصه او فالنته او …….. ونسميه يوم القلع العالمي

  6. بص سياسه وملناش فيها خليها لاصحبها بس تيجى نحيت الدين ونشر الفساد والخليعه وانك تحارب رب العباد جهرا ده ال مش هنسمح ليك ولا لغيرك ولا لاى كلب فى الدنيا دى كلها انه يعمل كده والحجاب فريضة من الله عز وجل وهو احد الاسس التى لو صلحت لصلح المجتمع ولو فعلا الدوله مش ردت عليك ولا الازهر ستجد الملاين يردون عليك انت ومن معك م#الاسلام_عقيده_منهج_رساله حب وسلام

  7. انا فعلا عايزة كل السيدات ينزلو فى ميدان التحرير بس عشان ينزلو عليك با الشبشب ويعرفوك هما عاهرات ام فضليات

  8. المسلمة تغض طرفها و لا تكشف عن شىء من مفاتنها لاحد و لو كان قريبا لها و فى بيتها و محضر اءخواتها ولا تضع خمارها جانبا او تكشف شعرها الا امام و الدى الزوجة او الزوج و الاخوة و الابناء وبنى اخواتها فقط الدين قال هذا الكلام وانت عايز تنزلها الميدان من غير حجاب حسبى الله و نعم الوكبل

  9. بسم الله الرحمن الرحيم وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينهن الا ما ظهر منها. ولضربن بخمرهن على جيوبهن .ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن .او ابائهن.او اباء بعولتهن .او ابنائهن او اباء بعولهن او اء خوانهن او بنى اخوانهن او بنى اخواتهن او نسائهن او ماملكت ايمانهن او التابعين غير اولى الاء ربة من الرجال او الطفل الذين لم يظهروا على عورات النساء و لا يضربن بارجلهن ليعلمما يخفى من ز ينتهن و توبوا الى الله جميعا ايها المؤمنون لعلكم تفلحون .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.