السيسي يقاطع احد الحضور: عايزني ازود المرتبات .. عارف بس أجيب من اين؟ ( فيديو )

السيسي يقاطع احد الحضور: عايزني ازود المرتبات .. عارف بس أجيب من اين؟ ( فيديو )
السيسي عارف ان الرواتب قليلة لكن اجيب من اين لزيادتها

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس جمهورية مصر العربية إنه على علم كامل بأن رواتب الموظفين في الدولة المصرية في جميع القطاعات يجب أن تزيد لكن لا يوجد مصدر دخل للدولة لهذه الزيادة، ولو توافرت لتمت الزيادة على الفور.

وأضاف خلال حواره في المؤتمر الوطني الرابع للشباب المنعقد في مدينة الاسكندرية بعدما قاطع أحد الحضور قائلًا: ” اللي بيتكلم على كادر المعلم.. عايز تقولي إن المرتبات بصفة عامة مش جيدة طبعًا مش جيدة عايز تقولي ان المفترض نزود المرتبات طبعا عارف بس من اين ؟وانت بتطرح طرحك هذا عليك أن تقول لي من اين “.

السيسي: ضروري على من يطرح المشكلة أن يكون لديه فكر نقدي

وعقد السيسي مقارنة بين التعليم المصري والتعليم الغربي فقال في العالم الغربي الدولة تنفق على الطالب 10 الاف دولار في العام وهذا مبلغ متواضع، بينما لو دفعت الدولة المصرية 10 الاف جنيه مصري على كل طالب مصري فميزانية وزارة التربية والتعليم ستحتاج أكثر من 180 مليار جنيه في العام وهذا لا يتم فالميزانية أقل من نصف هذا المبلغ لأن هناك 18 مليون طالب مصري في جميع المراحل المختلفة .

واستطرد: ” لا تتألم من كلامي ولا تزعل على حالك وحال بلدك لأن احنا مصممين نعبر امال احنا بنقعد القعدة دي كل مرة ليه عشان اكلمكم وتكلموني واشكيلكم حالي وحال بلدي التي نفسي أشوفها كبيرة أوي بينا وبيكم “.

وأوضح: ” أخشى من أن يكون وعينا غير كامل وأنا قلت كلمة من يومين اللي عايز يتدخل في مصر انت عارف مصر بتصرف كام في السنة… فمعروف ان المدارس عندنا خيبانة ولسيت جيدة وهذا لأن قدرتنا الاقتصادية غير جيدة، وحينما نقوم بحلها أنت تتألم وتقول لينا الدنيا غالية”.

وتابع: ” أخرج من دائرة العوز .. عوز الدولة من خلال المكافحة والصبر للوصول بفضل الله سبحانه وتعالى، أو نخرج ونقول ما فيش فائدة.. أو نشحت والناس مبقتش تشحت وخلاص ”