الإعلامي أسامة كمال يعلن ترك القاهرة والناس ويرسل رسالة للشعب المصري

الإعلامي أسامة كمال يعلن ترك القاهرة والناس ويرسل رسالة للشعب المصري
الإعلامي أسامة كمال يعلن تركه القاهرة والناس ويرسل رسالة للشعب المصري

أعلن الإعلامي المعروف أسامة كمال في حلقته اليوم من برنامج القاهرة 360، خبر ترك العمل بقناة القاهرة والناس، وبرر أسباب اتخاذه هذا القرار بنبرة مليئة بالحزن والأسي، ووجه رسالة مختصرة للشعب المصري، قبل مغادرته القناة في الموعد الذي أشار إليه.

وقال الإعلامي أسامة كمال ” أنا هسيب القناة بصوا كلها 15 يوم وهسيب القاهرة والناس، خلاص كلها 15 يوم ومفيش القاهرة والناس”، وبأسلوب مليء بالأسف عدد أسامة كمال اللحظات التي شارك فيه متابعيه طيلة 4 سنوات،  وما صاحبها من أحداث منها جو الإخوان والاغتيالات وقناة السويس والازمات “.

تعرف على تعليق اسأمه كمال القوي على سواق التوك توك

وقال أسامة كمال” هي راحت فين روح الناس بتاعة 30/6 ، واللي كانوا بيقولوا خلصونا من الأخوان وبعد كدة حنستحمل أي حاجة أنتوا عاوزينها، وقلتو إحنا عوزين السيسي ولو ما اترشحشي يبقى خاين.. أهو أترشح”.

ثم قال ” طيب أيه رأيكم لو بعتنا كتيبة عساكر على اليمن، أو مصر طلعت وقالت يغور بشار الأسد ويللا اسموا سوريا هي بتاعتنا، مش كان زمنا عايشين عيشة فل !!”

وأضاف أيضاً “أو إيه رأيكم ندي الأمريكان قاعدة في مصر ذي دول الخليج، أو ندي قاعدة لروسيا ونجيب فتوة يحمينا ونوفر فلوس السلاح ونجيب زيت وسكر ونصرف على الصحة والتعليم ، ويجو هما يحمونا، عارف يا باشا اللي بيجيب فتوة يحميه اسموا إيه ، أو لمؤخذة بيكون اسمها إيه”؟!”

تحديث 30 /10-2016

نشر الإعلامي أسامة كمال رسالة ودعة بها جمهورية ومتابعيه عبر شاشة قناة القاهرة والناس، حيث أكد أن اليوم هو أخر حلقة له على شاشة القاهرة والناس بعد عمل ما يزيد عن ثلاث سنوات، موضحاً انه سيعلن وجهته القادمة يوم الأحد القادم.