رسمياً.. التنظيم والإدارة: المرتبات لن تقل مليماً واحداً بل ستزيد بمقدار 7% وبأثر رجعي من أول يوليو ومميزات أخري سيحصل عليها الموظفين الشهر الجاري
زيادة الاجور والمرتبات

أعلن رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة المستشار محمد جميل أن قانون الخدمة المدينة سيتم تطبيقه خلال الأيام القليلة المقبلة، حيث أنه حالياً على مكتب الرئيس عبد الفتاح السيسي وستم نشره بالجريدة الرسمية فور إعتماد الرئيس له للعمل به من اليوم التالي لنشره بالجريدة الرسمية .

وأشار رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة أن قانون الخدمة المدنية يتضمن عدة مميزات للموظفين منها على سبيل المثال:-

1- الترقيات أصبحت بالكفأة وللشباب وليس بالأقدمية.

2- صرف البدل النقدي لرصيد الإجازات الاعتيادية فوراً وبدون قضايا.

3- زيادة مرتبات الموظفين بمقدار 7% من الأجر الوظيفي والذي يعادل ثلاثة أمثال الأجر الأساسي بعد أن كان مبلغاً ثابتاً في القانون الملغي.

4- عدد الذين سيخرجون للمعاش سنوياً 200 ألف موظف وبحلول عام 2020 سيكون لكل موظف عدد 26 مواطن.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. الغريب انه بيقول ان فيه 200 الف بيطلعو معاش كل سنه يعنى من خمس سنين المفروض طلع مليون موظف عالمعاش طيب فيها أيه لو كان المعاش على 55 سنه لجميع الموظفين بالدوله بما فيهم القضاه و…………..

  2. دايما الشغل الحر بيجيب دخل أعلى من الوظيفة والموظفين غالبا معندهمش وقت يشتغلوا شغل حر فلما يتخصم منهم أو ما يخدوش حقوقهم كاملة هايعملو ايه احنا كموظفين ربنا اللى يعلم بحالنا طبعا بغض النظر عن الناس اللى بتاخد أرقام فلكية ومبيشتغلوش انا موظف من 2011 عندى 28 سنه معنديش شقه اللى جاى بروح نصه على الوظيفة مصاريف والباقى مبيكفيش نص الشهر وبنفضل نستلف من بعض علشان تعدى بقيت الشهر .

  3. حاجه غريبة جدا الكل بيحاول يرضى الموظف على حساب باقى الشعب والناس اللى اتخرجت من سنه 1987 الى اليوم من يراضيهم ولا اصحاب الصوت العالى دايما هما الللى كسبانين …ارحمونا يابشر فيه ناس مش لاقيا اللضى.حسبى الله ونعم الوكيل …….الموظفين عاملين يطلبوا فى زيادات والحكومة تقول سمعا وطاعة واللى مش لاقى شغل يدفع من جيبة علشان الموظف يزود مرتبة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.