أسعار الحديد تحقق ارتفاعاً تاريخياً في السوق.. و«الطن» يقفز 700 جنيه دفعة واحدة
اسعار الحديد

سجلت أسعار الحديد اليوم ارتفاعاً تاريخياً غير مسبوق، بحيث قفز سعر الطن من الحديد 700 جنيه دفعة واحدة، وأوضح رئيس الشعبة العامة لمواد البناء باتحاد الغرف التجارية “أحمد الزيني”، بأن الارتفاع التاريخي في أسعار الحديد نتج عن استغلال التجار لموجة الارتفاعات الخيالية التي طالت كافة السلع والمنتجات، إلى جانب ارتفاع أسعار الدولار بالسوق السوداء الذي أثر بشكل كبير على سعر طن الحديد في السوق.

وفيما يلي سعر طن الحديد في السوق، طبقاً لآخر تقرير صادر من الشعبة العامة لمواد البناء في اتحاد الغرف التجارية، بعد الزيادة القياسية:

www.misr5.com/custom/ad.php" >
نوع الحديدسعر الطن قبل الزيادةسعر الطن الآن “بعد الزيادة”
حديد عز6350 جنيه7 آلاف جنيه
حديد بشاي6280 جنيه6900 جنيه
حديد المصريين6200 جنيه6750 جنيه

هذا وقد سجل حديد العتال 6700 جنيه للطن، وحديد المعادي وصل سعره إلى 6750 جنيه، وسعر طن حديد الكومي وصل إلى 6750 جنيه، محققاً ارتفاعاً غير مسبوق.

هذا ويذكر بأن سعر الدولار في السوق السوداء تجاوز مؤخراً حاجز الـ14 مما أثر ذلك على سعر طن الحديد في السوق، إلى جانب غياب الرقابة الحكومية وعدم التدخل يجعل التجار يلجأون لرفع الأسعار على الرغم من استقرار أسعار البيليت العالمية عند 340 دولار، طبقاً لتصريحات “الزيني”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. لست أدري : هل تشتري مصانعالحديدو الصلب المواد الخام المستوردة التي تحتاجها من دولار السوق السوداء أم من عطاءات البنك المركزي ؟

  2. الف الف مبروك استمروا فى مسيرة الفشل يا فشله .. بالله عليكم ديه بلد ولا طابونه ؟؟؟ وبتقولوا فى حكومه ووزراء و حماية مستهلك ومجلس شعب و الرقابه على الاسواق ووو… كل الناس ديه بيقبضوا اخر الشهر وخلاص.. فين شغلهم ؟؟ بيعملوا ايه ؟؟ وبعدين مشروعات ايه اللى بتضحكوا بيها على الشعب وتقولوا هنعمل وهتعمل مستحيل تعملوا حاجه والحديد بالاسعار ديه .. انتم بتضحكوا على الناس ولا على انفسكم ؟؟ وبعدين هو الحديد ذاد كام مره السنه ديه ؟؟ وعلى فكرة سعر الحديد عالميا قل نتيجة هبوط سعر النفط وذيادة عرض الحديد عن المطلوب ولا ما بتقرؤش التقارير العالميه .. يا ساده سعر الحديد عالميا 350 دولار يعنى بالكثير 4000 جنيه روحوا اقفلوا مصانع الحديد واستوردوه احسن .. مش عمالين تضحكوا على نفسكم وفاكرين عندكم صناعه . لا لا المنتج اللى ما يقدرش ينافس مثيله عالميا يبقى ما لهوش لازمه .. مصانع قلتها احسن .. اقفلوها .. اه ولا نسيت ما ينفعش تقفلوها علشان السبوبه والرشه اللى بتجيلك يا حكومه كل شهر من رجال الاعمال .. اه يعنى ما ينفعش تقفلى مصانعهم سيبوهم يذبحوا فى الشعب الكلاب اللى ما لهمش لازمه .. بس ربنا موجود وهو باذن الله المنتقم الجبار وحسبنا الله ونعم الوكيل

  3. يبدو ان الدولة ستترك الشعب الغلبان لسياسة العرض والطلب وتشجيع الاحتكار فيما يبدو لسياسة حسني مبارك التي كانت تشجع الاقطاع والاحتكار بل وتحميهم من تقلبات الاسعار بفرض رسوم الاغراق علي السلع الحيوية كالحديد والاسمنت التي يكون سعرها عالميا معقول وفي مصر غالية لتشجيع الحرامية والنصابين والاسم مستثمر والشعب لة رب العالمين وخلاص واللة ناس معندها دم الدولة لابد ان تتقي اللة في الناس اعطي حق وخذ حق انما الدولة التي تراقب الناس وتترك التجار يبيعو ويشترو في الشعب متبقاش حكومة ونقول عليها اي شئ اخر يا رئيس الجمهورية ويا رئيس الوزاراء لو تركتو مصر للتجار والنصابين اللي اسمهم مستثمر فواللة هيولعو في الشعب والذنب عليكم انكم لم تحمونا منهم اللهم اغثنا يا اللة

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.