كارثة..مجلس النواب سيصوت ب”نعم” على فرض رسوم على المواطنين لصالح القضاء والشرطة وتوفير الرعاية الكاملة لهم
النائب عمرو كمال

قال النائب “عمرو محمد كمال” عضو مجلس النواب عن حزب مستقبل وطن، إن الاتجاه الغالب فى الحزب سيصوت بنعم على قوانين فرض رسوم على المواطنين لصالح رعاية القضاة والشرطة والتى تشمل شهادات الميلاد والوفاة ورخص السيارات وتذاكر المباريات والحفلات وتصاريح العمل ومغادرة البلاد.

أوضح النائب  أن الحزب يتفهم طبيعة الظرف الاقتصادى الذى تمر به البلاد وعجز الموازنة العامة نتيجة قلة الموارد المتأثرة بضرب السياحة، مشيرًا إلى أن الرسوم فى مجملها لن تؤثر على المواطن بالصورة المزعومة التى يتحدث عنها البعض .

وأشار عضو مجلس النواب عن حزب مستقبل وطن إلى أن فرض الرسوم على شهادات الميلاد سواء كانت 5 جنيهات أو شهادات الوفاة لن ترهق ميزانية المواطن، وفيما يتعلق بإجراءات السفر بفرض رسوم 200 جنية فهى أيضا ليست رسوم ضخمة حسب قولة .

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. ربنا موجود.. وحسبنا الله ونعمه الوكيل فى كل ظالم وفى كل من لا يتقي الله فى شعبه…. بدال ماتخدو من الشعب الغلبان اللي مش لقى رغيف العيش ياكلةوتعطوها للقضاء والمستشارين اللي بياخدو بالآلاف الألف فين العدل ياهو

  2. مين يتبرع لمين يا معدومى الدم والاحساس.حسبى الله ونعمه الوكيل.المفروض الظروف الاقتصاديه الصعبه تبقى على الكل لما توفر الرعايه الصحيه الكامله للمواطن المصرى العادى تبقى نطالب بها لاغنياء الشعب وهم القضاة.

  3. عارف اجيك اديلك الضرائب للقضاه
    اول اجى اديك بالجزمة
    قضاء مين امال يعبى وانا ملاقيش أكل وادفعلو
    أما إنك جبان
    ده القاضي يتبرع للفقراء

  4. والله مش عارف اعمل ايه في تغيب النواب الـــ احنا اتخبنا ليه علشان يدافع علي حق المواطن بس بعكس اتغير المنظومة يبقا نخذ من الغلبان الـ مش عارف ياكل ولا يشرب ولا يدفع مدارس ولا دروس ولا كهرباء ولا مياه ولا غاز ولا ايجار ولا اقساط ولا ايه ألخ…
    ارحمونا علشان ربنا يرحمكم …. بس في قانون جديد حيطبق علي كل واحد من النواب يدفع راتب بتاعه علشان يتنازل للشعب الغلبان خذه حتى 500 جينة زاينا والباقي للشعب بس احنا مش عاوزنهم خاليهم معاكم علشان لما تقف قدام ربنا وانت عارف عملت ايه في حياتك تعرف انك ظلمت كام واحد من اسره وشوف ياعالم بحال يارب.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.