السيسي: الدين العام وصل 98% وحرب 54 و67 و73 هي اللي استنزفت الاقتصاد المصري
السيسي

قام السيسي صباح اليوم بإلقاء كلمة أثناء افتتاحه لمجمع “إيثدكو” للبتروكيماويات، وتحدث في كلمته عن الأزمة الاقتصادية التي تمر بها البلاد، واصفاً إياها بالصعبة جداً، وعدم مقدرته على مواجهتا وحده، كما تحدث عن سبب هذه الأزمة.

وأضاف “الموقف الاقتصادي صعب جدا، ومش هقدر أواجهه لوحدي، وقلت لكم هذا الكلام قبل الترشح، والدولة مش هتنجح فيه إلا بالتعاون مع الشعب المصري بالكامل لمواجهة هذا التحدي، وأن الإكتشافات البترولية توقفت بعد ثورة يناير، وأن الثورة أثرت بالسلب على الاقتصاد المصري”.

www.misr5.com/custom/ad.php" >

كما طالب السيسي المرأة المصرية بالوقوف بجوار مصر وتوفير وترشيد استهلاك الكهرباء والمياه، وقال “السيدة المصرية العظيمة اقفي جنب مصر دلوقتي لأن مصر بتقوم وهتبقى أد الدنيا صحيح اللي بنعمله ده عشان تبقى أد الدنيا”، مضيفاً أن الدين العام وصل 98% ويجب أن نسدد ونقلل هذه الديون، مشيراً إلى أن قدرات مصر الاقتصادية تم استنزافها في حرب 56 و67و73 واختتم كلمته قائلاً “يا مصريين ما تتخلوش عن مصر.. مش ما تتخلوش عني اقفوا جنبها وتحيا مصر”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. مش كنت من 3 شهور بالضبط بتقول لا غلاء فى الاسعار و الحكومه هتسيطر على الاسواق و وووو هو اللى بيتقال امبارح بتنسوه بكره ؟؟ انت عندك زهايمر ؟؟؟
    لا يا باشا مشاريعك الفاشله الغير مدروسه وا للى بلا عائد هى اللى غرقتنا

  2. مش كنت من 3 شهور بالضبط بتقول لا غلاء فى الاسعار و الحكومه هتسيطر على الاسواق و وووو هو اللى بيتقال امبارح بتنسوه بكره ؟؟ انت عندك زهايمر ؟؟؟
    لا يا باشا مشاريعك الفاشله الغير مدروسه وا للى بلا عائد هى اللى غرقتنا

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.