تصريحات خطيرة لمساعد وزير الدفاع “خزينة البلد فاضية والجيش هو اللي بيصرف على من 2011”
مساعد وزير الدفاع

قام اللجنة التشريعية اليوم بتعديل بعض أحكام القانون رقم 36 لسنة 1975، والتي تنص على “إنشاء صندوقين للخدمات الصحية والاجتماعية لأعضاء الهيئات القضائية، والقضاء العسكري، وفرض طابع دمغة ب 10 جنيه على كل الأوراق التي تُقدم للمحاكم العسكرية باختلاف درجاتها”.

وأثناء مناقشة القانون صرح اللواء ممدوح شاهين مساعد وزير الدفاع للشؤون القانونية والدستورية، بتصريحات مثيرة، مبرراً بها إنشاء هذا الصندوق، حيث قال شاهين “خزينة البلد فاضية والجيش بيصرف على البلد من 2011، وأنا على استعداد للمثول أمام اللجنة أو أي لجان في المجلس للرد على أي استفسارات مش واضحة”.

وأشاد بالقضاء العسكري قائلاً، “تعرضنا لهجمات شرسة خلال الفترة الماضية من رجال القضاء والقانون، وقال البعض إن القضاء العسكري مش قضاء، رغم أنه تصدى لقضايا الإرهاب في فترة التسعينات وهذه القضايا كان لها تأثير كبير، وعندما جاء مجلس النواب 2012 طلب أعضاء الإخوان إلغاء المادة 6 التي تعطى رئيس الجمهورية حق إحالة المدنيين للقضاء العسكري، والمجلس الأعلى للقوات المسلحة خد قرار بإلغاء حالة الطوارئ”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. طب لما الجيش بيصرف على الدولة بيزودو ميزانية الجيش فى الميزانية العامة بتاعت شبه الدولة ليه

  2. شكراً يا دولة الجيران دولة الجيش ونشكر شعبها علي الوقوف بجانب دولة مصر وشعبها الغلبان ومعلش استحملونا شوية أصل اللي بيحكمونا شوية مدنين مابيفهموش حاجة عاملين مشروعات كبيرة وملهاش عائد احنا عايزين رئيس عسكري دكران علشان مصر تبقي قد الدنيا

  3. ربنا يخليكو يا سعت البيه .. وماتشفش المرض في جسمك يا سعت البيه … وربنا يزيدك كمان وكمان يا سعت البيه …. هو انتم ولامواخذه يعني يا سعت البيه … جايبين ما شاء الله الفلوس دي كلها منين يا سعت البيه … اوعي تزعل مني يا سعت البيه .

  4. لما الجيش هو اللي بيصرف على البلد منذ عام 2011 يبقي بقي فين الموازنة العامة والفلوس اللي بطلع كل عام من خزينة الدولة وثانيا هي فلوس الجيش دي مصدرها ايه مش خزينة الدولة بردوا …… نرجو التوضيح يا دولة الجيش

  5. اذن لماذا تضاعف الدين المحلى والخارجى .. اما عن الانفاق على المشروعات القومية وبغض النظر عن نجاحها او فشلها .. الم يتم تمويل تفريعة ق. السويس شعبيا بالاضافة الى سداد العائد من الموازنة العامة لفشل المشروع فى تحقيق عوائد بعد مرور عام على افتتاحه .

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.