أول تصريح للسيسي عن زيادة المعاشات ” إحنا منقدرشي نزود عن كده.. والأسعار إحنا اللي بنغليها على بعضنا”
السيسي

أكد اليوم عبد الفتاح السيسي خلال حفل إفطار الأسرة المصرية، على تحقيق الكثير من الإنجازات بسواعد المصريين، لافتًا أن ما تحقق كثير جدًا قياسًا بعمر السنتين “الفترة التي انتهت من حكمه.

كما طالب الشعب المصري بمزيد من الصبر والإخلاص والعمل الدؤوب والمستمر لتحقيق المستقبل الأفضل، وعن زيادة المعاشات قال السيسي “قررنا خلال الأيام اللي فاتت زيادة نسبة المعاشات، الحد الأدنى مش كفاية، لكن إحنا منقدرش نزوده أكتر من كده”.

وأضاف معلقاً على ارتفاع الأسعار، “أخر ملحوظة هي الأسعار، كل رمضان بنغلي على بعضنا، رغم إنه كان الأولى إننا نقللها مش نزودها، خاصةً إن نسبة استهلاكنا زيادة في الشهر ده من 15- 20% عن الشهور التانية”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. .. الكل فى مأزق ويعانى من الارتفاع المستمر فى الأسعار , المترتب على انخفاض قيمة الجنيه , لكن أياً منا لا يفكر أبعد من أنفه , بمعنى أن كل منا متمسك بموقفه : التاجر فرصة رمضان لرفع السعر بنسب أكبر من المعقول , ليخرج من موسم الصوم بأكبر عائد مادى , والمستهلك متمسك أيضاً بموقفه , لايفكر فى تغيير أسلوب حياته ولو مؤقتاً , للرد على مواقف التجار غير المسؤولة , ويكتفى بمطالبة الدولة بالتحكم فى الأسعار , وهو طلب غير منطقى لأن التحكم فى الأسعار ينحصر بين التاجر والمستهلك , يعنى عرض وطلب .. مع مراعاة ظروف الدولة الحالية التى تحاول بكل جهد مساعدة الشعب , وكان الله فى عون الجميع , لنخرج جميعا من هذا المأزق غير المسبوق .

  2. لا يا فندم انت شايف الدنيا غلط .. الاسعار بتعليها الحكومه .. الحكومه هى اللى بدئت بذياده البنزين ثم الكهرباء كذا مره ثم المياه والغاز ثم تخفيض الجنيه ووووو .. وطبعا مع كل ذياده كل حاجه بتغلى وعلى دماغ المستهلك .. الحكومه هى اللى فى اديها الحنفيه وتقدر تفتح وتقفل .. وان كان رب البيت بالدف ضاربا فشيمة اهل البيت كلهم الرقص .. راحوا التجار ما شيين وراء الحكومه واقتداء بادائها وسلوكها المتميز .. مش كده ولا ايه

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.