تعليق السيسي على الارتفاع الجنوني للأسعار وأزمة الدولار وكساد السياحة
حوار السيسي مع اسامة كمال

تشهد مصر في هذه الأيام ارتفاعاً كبيراً في أسعار السلع الأساسية واللحوم والدواء والخدمات، وقام الإعلامي أسامة كمال بتوجيه سؤال للسيسي، عن شكاوى المواطنين من ارتفاع أسعار الكهرباء والخدمات والطعام، فرد السيسي قائلاً “شكوى المواطنين على رأسي وما يتم دفعه لا يمثل حق التكلفة وما يزعلوش منى بس دي الحقيقة، إحنا عندنا 30 مليون مشترك للكهرباء، ولسه المنظومة لم تحسن، علشان أكون منصف وموضوعي، إزاي نعمل قراءات مناسبة وفى توقيتات مناسبة”.

وأضاف “حتى بالتكلفة المالية اللي أنت بتاخد بيها الخدمة مازال فيه جزء من الدعم مقدم لحضرتك، إحنا محتاجين نرشد الاستهلاك في حاجات كتير، انت بتاخد المياه جنيه وبتدفع قصاده جنيه للصرف الصحي، الكهرباء انت بتكون حريص جداً في استخدامك فيها، واحنا مش بنعمل كده مش موجودة في ثقافتنا” مضيفاً “عايز أقول للمصريين “ما تتألموش منى”.

وفي تعليقه على أزمة السياحة والدولار قال عبد الفتاح السيسي “أن العالم يمر بأزمة اقتصادية كبيرة، وأهل الشر تسببوا في كساد موسم السياحة الذي كنا نعول عليه كثيرا لحل أزمة الدولار “.

ووجه رسالة إلى المصريين العاملين بالخارج خلال حواره المسجل  قائلا، «متنسوش إن إحنا في مصر نتصدى لأزمات كبيرة ولازم نقف كلنا مع بعض، والبناء يأخذ وقتاً وجهداً وصبراً، وإحنا ماشيين كويس ولو استمرينا كده هيكون في وجه مختلف لمصر».

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.