بالفيديو: وزير الكهرباء يعلن عن خروج السد العالي من الخدمة وتوقفه عن إنتاج الكهرباء والسيسي يوقفه
وزير الكهرباء

قام  السيسي  بمنع وزير الكهرباء من إتمام حديثه عند تحدثه عن  مشاكل توقف السد العالي وخروجه من الخدمة في إنتاج الكهرباء ومعه محطة أخرى 4000 ميجا، وأمره على الملأ بعدم التحدث في التفاصيل قائلاً “بلاش التحدث في التفاصيل لو سمحت”.

وبعد توجيه السيسي لوزير الكهرباء بعدم التحدث في التفاصيل، ما كان منه إلا أن قال “حاضر يا فندم”  وظهر الارتباك عل وجهه، وقام بمتابعة عرضه بمناسبة افتتاح محطة كهرباء جديدة بأسيوط في جنوب مصر.

www.misr5.com/custom/ad.php" >

ويذكر أن السد العالي يقوم بإنتاج 7% من كهرباء مصر، وقال خبراء أن السبب في توقف السد العالي يرجع إلى قلة المياه خلفه، بسسب قيام أثيوبيا ببناء سد النهضة، والعمل على تخزين المياه خلفه لتوليد الكهرباء.
.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. السودان من قبلنا توقف توليد الكهرباء بها بسبب نقص المياه التي تشغل التروبينات لتوليد الكهرباء

  2. ميصحش كده …بقولك ميصحش كدة ….متدخلنيش فى تفاصيل ياسيادة الوزير ..احنا جايين نفتح محطة ونفرح وننبسط وانت عايز تقلبها غم وتقول سد عالى ومياه وكلام وحش كده..انت باين عليك من اهل ال.. لا خلاص يا فندم انا سكت اهو وارتبكت كمان السد شغال والمياه شغاله والوضع تماااااام فى جمهورية شبه الدولة العربية المتحدة..

  3. هو أي كلام بيتقال و خلاص, طيب الموضوع ده من امبارح, اشمعنا دلوقتي الناس كلها جايبه نفس الفيديو و كاتبين نفس الكلام ؟!!

    يا سيدي اتفق أو اختلف مع الحكومة أو أي حد بس برجاء احترام عقول “القلة” اللي لسة بتفهم في البلد

    الراجل بيقول إن في تحسينات علي الشبكة الكهربائية بحيث إن لو “مثلاً” خرجت محطتين كبار مع بعض في نفس الوقت زي السد العالي و أي محطة كبيرة تانية بقدرة تصل إلي 4000 ميجاوات تظل الشبكة قادرة علي العمل بكفاءة, و دي حاجة كويسة و طبيعية جداً

    السيسي حس انه بيهرتل و الكلام اللي بيقوله ممكن يتفهم غلط قاله بلاش تفاصيل و خليك في موضوعك اللي بتتكلم فيه جتك القرف فيك و في اللي عينك وزير.

    اللي بيتكلم بقي في منسوب الميه, بيتهيألي إني بابص علي النيل كل يوم و منسوبه هو هو و الله يعني مانقصش ولا حاجة !!

    شعب عجيب و الله, نفسه يحصله مصيبة بجد عشان يقول اهو انا كنت صح, و نفسه أي حاجة عدلة في البلد تبوظ عشان يقول اهو منك لله يا سيسي, ياخي تمني الخير لنفسك و للناس كلها أفضل

  4. هل عرفتم لماذا قاموا بمنع السيسي من ركوب طائرة البطوطي ؟ ولماذا عينوه على مصر رئيسا ؟

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.