عمرو أديب يدلي بتصريحات خطيرة بشأن أزمة الأرز ويوجه رسالة نارية للسبب في ذلك
عمرو أديب

هاجم الإعلامي عمرو أديب بعض التجار بسبب أزمة الأرز، و ذلك بعد إعلان الحكومة المصرية عن استيراد كميات كبيرة من الأرز، لسد حاجة المواطنين المصريين خلال شهر رمضان الكريم.

وأشار أديب من خلال برنامجه “القاهرة اليوم” والمذاع على قناة” اليوم” الفضائية المصرية قائلاً : ” إحنا سمعنا عن الناس اللي بتاجر في الدولار، لكن لو قول تلكوا إن في مصريين غير شرفاء، اشتروا الرز وشالوه وعطشوا السوق لحد ما ارتفع سعره وابتدوا يبعوه، هل متخيلين حد يتاجر في الوفرة مش الندرة، متخيلين الكفر و الافترا، بيتاجر في سلعة متوفرة” بحسب تعبيره.

واستطرد “حصل أغرب حاجة في التاريخ متحصلش غير في مصر، من حوالى شهر نزل ناس لموا الرز اللي في السوق وملوا مخازن رز بس، دول كانوا عارفين إنه هيتم رفع الحظر عن تصدير الرز، فأول ما الحظر أترفع صدروا الرز بتاع الغلابة بالدولار” على حد قوله.

وأضاف أديب أن الأرز الذي يتم استيراده من الخارج بالعملة الصعبة هو بتاعنا في الأساس، وأن هؤلاء التجار ليس لهم دين، وأن المواطن الفقير هو من سيدفع الثمن مقابل شجع التجار. على حد تعبيره

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. لو كل ده حقيقى وإنت يا عمرو مجرد فرد فى المجتمع وقدرت تحصل على المعلومات بمصادر آخبارك يبقى فى الحالة دى إيه حاجه من 2 يا تقول أسماء التجار وتقدم فيهم بلاغ يا التجار دول هما السلطة نفسها أو ليهم علاقة بالسلطة – مين يقدر يعرف إن الرز حيتفتح باب تصديرة – وإنت متقدرش تقول كده مباشرة .

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.