بالصور.. أسعار وشرائح الكهرباء الجديدة بعد الزيادة المقررة على الفواتير بدءاً من يوليو الحالي
زيادة أسعار فواتير الكهرباء

أكدت وزارة الكهرباء أنه سيتم رفع أسعار الكهرباء بداية من يوليو المقبل، وفق خطة الحكومة لتخفيض دعم الطاقة، وسوف يتم تخفيض الدعم على الكهرباء طبقا لقرار مجلس الوزراء 1275 الصادر في 17 يوليو 2014.

وقال محمد اليماني المتحدث الرسمي باسم وزارة الكهرباء، أنه تم إقرار زيادة على فواتير الكهرباء المنزلية، وتشمل هذه الزيادة جميع الشرائح، ما عدا الشريحة الأولى، والتي تبدأ من كليو إلى 50 كيلو وات، والتي تمثل 25% من إجمالي الفئات المستهلكة للكهرباء المنزلية.

وأضاف اليماني أن الزيادة تبدأ من الشريحة الثانية، والتي يتراوح استهلاكها من 51 إلى 200 كيلو وات، ليصبح سعر الكيلو 14قرش بدلاً من 11 قرش، أما الشريحة الثالثة والتي يتراوح استهلاكها بين ٢٠١ إلي ٣٥٠ كيلو يزيد سعر استهلاك الكيلو من ١٦ إلى 20 قرش.

كما أشار إلى أن الشريحة الرابعة والتي تبدأ من ٣٥١ إلى ٦٥٠ كيلو وات تصبح 29قرش بدلاً من 24 قرش للكيلو، والشريحة الخامسة والتي يتراوح استهلاكها ما بين ٦٥١ كيلو إلى ألف كيلو تصبح 46 قرش بدلاً من 39 للكيلو وات، والشريحة السادسة والأخيرة التي يزيد استهلاكها على ألف كيلو وات يزيد سعر الكيلو من ٤٨ إلى 58 قرشا.

وأكد اليماني أن الزيادة المقررة لا تشمل محدودي الدخل، وهم أصحاب استهلاك الشريحة الأولى والتي لا تشملها الزيادة، مع تطبيق الزيادة بدءاً من أول الشهر الحالي.

الزيادة المقررة في شرائح الكهرباء المختلفةالوفد

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. نفسى مره اسمع انهم هيغلو المواطن المصرى كله زياده بنزين وسولار وغاز ولحمه وارز واجارات وموصلات كله ما عدا المطحون المصرى قصدى المواكن المصرى الا الدنيا كلها حوليه بتزين الا مرتبه والاخر يطلبو لا سرقه ولا اختلاس ولا رشوه طيب الموظف هيعمل ايه حد يقولى المترتب مش مكفى حاجه قبل الزياده هيكفى بعد الزياده ازاى عملنا الثوره وطردنا الاخوات وايدنا السيسى وبنقف وراه لحد دلوقتى بس معقول استهلاك الشريحه الاولى 25 % من الشعب المصرى يا وزير الكهربا يا كدااااااااااااااااب ولا علشان مبتتفعشى كهربا ليه الكبار مش بيبصو لناس الا بيدسوهم برجليهم والله لو سبتونى طول اليوم لهتكلم سنه ونص مجاش ليه قارئ عدادات لدرجه ان الفاتوره بتيجى جزافى لحد ما وصل ليه فى العداد 4500 كيلو من اى شريحه دول يا وزير الكهربا ولو اشتكيت يقولك عدادك فيه عطل ويخدو العداد يسحبوه ويجبلك واحد جديد وتروح عليك ال 4500 كيلوحراااااااام عليكم اتقو الله فى الناس الغلابه معدوم الدخل ومحدود الدخل الناس مش لاقيه تاكل اخر زياده الموظف خدها من امته وارتفاع الاسعار بيزيد كل يوم اسالو انفسكم يا حماة الوطن والمسئولين عنه الناس هتعمل ايه غير سرقه بالاكراه وبلطجه ورشوه واختلاس ستحاسبون امام الله والشعب والتاريخ

  2. لابد من كل مصرى ان يقف وراة البلد ختى ينتهى حروب الجيل الرابع والطابور الخامس …..انهم يستهدفو الاقتصاد والاعلام فلابد ان نقف وراة مصر وان شاء اللة مصر محروثة ومنصورة بقيادة الرايس المخلص الامين عبد الفتاح السيسى

  3. افرم ياسيسي تحية لكل من ساند السيسي من الأغنياء والممثلين والإعلاميين والقضاة وضباط الشرطة ومش مهم الشعب

  4. تشمل هذه الزيادة جميع الشرائح، ما عدا الشريحة الأولى، والتي تبدأ من كليو إلى 50 كيلو وات، والتي تمثل 25% من إجمالي الفئات المستهلكة للكهرباء المنزلية.

  5. وتشمل هذه الزيادة جميع الشرائح، ما عدا الشريحة الأولى، والتي تبدأ من كليو إلى 50 كيلو وات، والتي تمثل 25% من إجمالي الفئات المستهلكة للكهرباء المنزلية.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.