عمرو أديب يطالب الحكومة بأخذ 70% من أموال المصريين الموجودة بالبنوك
عمرو أديب

في تطور خطير  للأزمة الاقتصادية التي تمر بها مصر، وذلك بالرغم من إقامة مشروعات عملاقة، وعقد مؤتمر اقتصادي أدر على المصريين مليارات الدولارات، قام الإعلامي عمر أديب بمطالبة الحكومة المصرية بأخذ 70% من مدخرات المصريين الموجودة في البنوك.

كما طالب المواطنين المصريين بعدم الغضب من تصريحاته هذه، مؤكداً أنها حدثت في دول كثيرة كقبرص واليونان والبرتغال وأسبانيا، وأضاف قائلاً، ” محدش يزعل لما يقوم من النوم الصبح ويلاقي الحكومة بتقول أن مش حتاخد من فلوسك غير 30 % من أموالك الموجودة بالبنك”.

وأضاف مطالباً الحكومة بمصارحة الشعب وقال “يا جماعة كلموا الناس بالحق، الدين الداخلي بقى كام ؟ والخارجي بقى كام؟ وفوائد الديون اللي علينا بقت قد أيه؟ دا انت طالب من الصندوق النهار ده 8 مليار، انت مش بتستلف للسنادي دنت بتستلف لـ 100 سنة قدام “.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. هو مطبط نفسه و مهرب الدولارات بره و للمدام …ويولع الشعب المطحون بقى …احذروا غضبالناس اكثرمن كده

  2. طبل يابنى طبل شوف مين هيعبرك – انتو تهربوا فلوسكم بره اللى هيه اصلا فلوسنا واحنا ندفع ثمن فسادكم من دم قلبنا بقيتوا مقرفين اوى وعندكم فراغ فكرى ودينى واخلاقى واجتماعى – حسبنا الله ونعم الوكيل –

  3. اظن ياسيادة المفكر العبقري انه ليس من المنطقى ان نجرد الناس من فلوسها اللى تعبت فيها وذرفت الدم من اجل ان تؤمن حياتها وحياة اولادها التى من المفروض ان تؤمن من قبل الدولة لكل مواطن … الامر خطير ومتلعبش بالنار .. انتم عايزين ايه بالضبط .. الناس تولع فى نفسها وتولع فى البلد .. حرام عليكم … كونوا حذريين من غضب الناس .. محدش حيسكت على كده .. روحوا شوفوا اللى معاهم المليارات خدوا منهم اللى انتم عايزينه

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.