سعر الدولار يشتعل ويكسر حاجز الـ 11 جنيه في السوق السوداء
الدولار الأمريكي

واصل سعر الدولار الأمريكي ارتفاعاته الجنونية، أمام الجنيه المصري في السوق السوداء، اليوم 19 أبريل ،2016 ليكسر حاجز الـ 11 جنيه، في سابقة هي الأولى في التاريخ.

وكان سعر الدولار الأمريكي، قد شهد عدة قفزات خلال اليومين الماضيين، على حساب الجنيه تعدت الـ 55 قرش في أقل من 48 ساعة، بسبب زيادة الطلب عليه، لتلبية احتياجات المستثمرين والمستوردين من العملة الصعبة، وخاصة مع اقتراب شهر رمضان المبارك، في نفس الوقت الذي يشح فيه المعروض من الورقة الخضراء، بسبب ضعف إيرادات السياحة، والحوالات الدولارية من الخارج، وقلة الصادرات.

www.misr5.com/custom/ad.php" >

واستطاع الدولار خلال تعاملات اليوم في السوق السوداء، أن يكسر حاجز الـ 11 جنيه، ليصل سعره في بعض المناطق، وخاصة المدن الكبيرة مثل القاهرة، حيث يشتد الطلب عليه إلى 11.05 جنيه، محققا رقم قياسي جديد، بينما ظل سعر الدولار في البنوك الرسمية، ثابتا عند 8.88 جنيه كما حدده البنك المركزي.

 

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. برافوا يا جكومه برافوا .. برافوا يا اعلام برافوا .. بقالكم 4 او 5 شهور تهللون الدولار وضبط سعر الصرف والبنك المركزى يقول هسيطر على سعر الصرف وهسيطر على السوق وووووو النتيجه تمخض الاسد فولد فأرا .. طلب ايه وذفت ايه .. احنا الى متى هنفضل فى المهزله ديه ؟؟؟الجنيه يا سادة يا متعلمين انخفضت قيمته 50% منذ 2011 فوقوا بقى ومستنيين ايه ثانى ؟؟ المسؤل اللى مش عارف يشتغل يقول لا اعرف ويروح .. الللى مش عارف يروح .. ارحمونا بقى فوقوا بقى
    للى مش عارف انخفضت قيمة الجنيه 50% معناها قوته الشرائيه قلت 50% ..معناها الجنيه بقى 50 قرش .. مش كدة ولا ايه يا متعلمين يا بتوع المدارس ؟

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.