تصريحات خطيرة ومثيره لـ” عمرو أديب” بشأن منتقدي كلمة السيسي الأخيرة
أديب والسيسي

قال الإعلامي عمرو أديب لمنتقدي كلمة عبد الفتاح السيسي، أثناء المؤتمر  الذي عقد بقصر القبة مع الرئيس الفرنسي، و التي قال فيها ” إن فرنسا دولة كبيرة وعظيمة، ومصر ما زالت وليدة الديمقراطية، و لديها ظروف خاصة”.

وأضاف أديب من خلال برنامجه “القاهرة اليوم”، و المذاع على قناة اليوم الفضائية المصرية، على أنه يوجد فروق كثيرة بين أمريكا و مصر، قائلاً :  ” عايز أسأل سؤال، هي الأمية في أمريكا قد إيه وفي مصر قد إيه، عشان اللي بيقولوا مصر عظيمة، و أم الدنيا،مصر وليدة الديمقراطية، و أقل لم تولد بعد، و لكننا نستحق أفضل ونستحق الديمقراطية ونستطيع أن نمارسها” على حد قوله.

 

واستطرد ” في فرق كبير بيننا وبينهم، ومصر طبعًا وليدة في الديمقراطية، إحنا يوم ما عملنا انتخابات، كام نسبة اللي شاركوا فيها، سمعتوا عن مواطن أمريكي بياخد زيت وسكر، أو بيبيع صوته، ما تواجهوا نفسكوا، عمرك سمعت في الكونجرس إن في عضو أتطرد، لأنه بيكلم رئيس الكونجرس بشكل غير لائق “، منتقد طرد نواب البرلمان المصري.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. ايوه والله صدقت ياسيسي الشعب محتاج يتعلم كتير ويفهم اكتر وربنا يكون في عونك ولاحول ولاقوة الا بالله البلاد اللي راضيه برؤسائها ولم يخرجوا عليها واتبعوا أمر الحبيب محمد صلي الله عليه وسلم في عدم الخروج علي الحاكم ولو كان عبدا حبشيا رأسه زبيبه
    عايشين في نعمة وأمن واستقرار، كفاكم ياشعب مصر افهمو وركزوا والتفوا حول رئيسكم واعينوه علشان بلدكم متضيعش منكم اكتر ماهيه ضايعة وربنا ينتقم من أهل الشر وحسبنا الله ونعم الوكيل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.