سعر الدولار اليوم يقفز إلى 11.10 جنيه في السوق الموازية الأربعاء 20-4-2016
الدولار

سعر الدولار اليوم، قال مصرفيون بسوق الصرف في مصر، أن الدولار الأمريكي قفز في نهاية تعاملات السوق السوداء للعملة، أمس الثلاثاء، إلى أعلى مستوى مسجلا 10.95 جنيه للدولار، وارتفع في تعاملات بداية اليوم الأربعاء 20-4-2016، بنحو 20 قرشا ليصل إلى 11.10 جنيه، وسجل ثباتا في تعاملات ما بين البنوك وصل إلى 8.83 جنيه للشراء و8.88 جنيه للبيع .

وأكد متعامل في السوق الموازي للعملة، إن سعر العملة الأمريكية ارتفع بشكل مفاجئ في تعاملات السوق غير الرسمية، أول أمس الإثنين، بعد استقراره السبت الماضي عند مستوى 10.25 جنيه للدولار، مشيرا إلى أن هناك تزايد في الطلب على الدولار من بعض المستوردين، وشح المعروض من الورقة الخضراء في السوق .

وباعت شركات الصرافة الدولار بسعر صرف تراوح ما بين 10.90 جنيه و10.95 جنيه، حسب كميات الطلب، رغم السماح لها ببيع الدولار بفارق 15 قرشا عن السعر الرسمي .

وفشلت كل الإجراءات التي اتخذها البنك المركزي المصري خلال الفترة الماضية، لكبح جموح الدولار في السوق الموازية، سواء بإغلاق شركات الصرافة المخالفة لقوانين الصرف، وخفض سعر العملة أو العطاءات الاستثنائية .

 

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. فتح مصارف تابعه المركزى المصرى فى الخارج جزء من حل الازمه عن طريق بيع عملات الدول فى بلدها مقابل الدولار

  2. ليه ما يقفلوش كل شركات الصرافه لمده معينه لحين استقرار الوضع بالعمله ويرجعو يشغلوها تاني في شركات صرافه بتشتري من الناس ولما حد يجي يطلب منهم عمله يقولو مفيش وهما عندهم لازم يكون في حل لان الناس تعبت بجد اوي الغلاء بياكل في الناس حرام كدا

  3. برافوا يا جكومه برافوا .. برافوا يا اعلام برافوا .. بقالكم 4 او 5 شهور تهللون الدولار وضبط سعر الصرف والبنك المركزى يقول هسيطر على سعر الصرف وهسيطر على السوق وووووو النتيجه تمخض الاسد فولد فأرا .. طلب ايه وذفت ايه .. احنا الى متى هنفضل فى المهزله ديه ؟؟؟الجنيه يا سادة يا متعلمين انخفضت قيمته 50% منذ 2011 فوقوا بقى ومستنيين ايه ثانى ؟؟ المسؤل اللى مش عارف يشتغل يقول لا اعرف ويروح .. الللى مش عارف يروح .. ارحمونا بقى فوقوا بقى
    للى مش عارف انخفضت قيمة الجنيه 50% معناها قوته الشرائيه قلت 50% ..معناها الجنيه بقى 50 قرش .. مش كدة ولا ايه يا متعلمين يا بتوع المدارس ؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.