موقع إسرائيلي ينشر عرض لمصر بالتنازل عن سيناء للفلسطينيين
الاقتراح الإسرائيلي

نشر موقع “نيوز 1 العبري” عرض إسرائيلي لمصر من أجل حل مشكلة الفلسطينين العالقين في قطاع غزة من خلال اعطائهم شبه جزيرة سيناء المصرية.

وذكر الموقع أن هذا المقترح هو خطة وضعها الجنرال الإسرائيلي ورئيس مجلس الأمن القومي السابق “جيورا آيلاند” وبمقتضاها تقوم مصر بالتنازل عن جزء من أراضيها لصالح الفلسطينيين، وذلك بدلاً من مقترح حل الدولتين وفقاً لما ذكره الموقع، والذي أكد أن “آيلاند” عقل استراتيجي خطير لدى دولة الإحتلال.

وبموجب الخريطة التبادلية التي وضعها الجنرال الإسرائيلي، فإنه سيكون على اسرائيل أن تبادل بين عدة أراضي لحل مشكلة الصراع الإسرائيلي الفلسطيني، وذلك من خلال تنازل مصر عن مساحة 720 كيلو متر من سيناء لصالح الفلسطينيين وتشمل تلك المساحة 24 كيلو متر من ساحل البحر المتوسط، وستؤدي هذه الخريطة المقترحة إلى مضاعفة قطاع غزة ثلاث أضعاف الحجم الحالي، إذ تعد هذه المساحة 12% من إجمالي مساحة الضفة الغربية.

وفي المقابل من ذلك ستعطي إسرائيل مصر 720 كيلو متر من أراضي صحراء النقب، في مقابل تقديم أراضي سيناء المصرية إلى الفلسطينيين.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. مصر زمان غيرمصر الآن
    فالمعاناه التى عاشهاهذا الشعب قتلت الخوف بداخله فعدنا لانخشى أى دولة بالعالم وإسرائيل بالنسبة لنا أوحتى أمريكا ليسوا بالقوة التى نخشاها فنحن نقاتل عن عقيدة وإيمان ودون خوف من الموت لأن الموت قدر نؤمن به وهو حق والله حق على نفسه نصر المؤمنين المسألة مسألة وقت ومصر لم تمت والأيام ستثبت ذلك تحيامصر

  2. يلا مهى طالباك انت كمات عمالين نبيع ف ارضنا شمال ويمين شويه تيران وصنافير ودلوقتى سينا محدش عاوز القاهرة كمان

  3. لقد أخذ اليهود والأمريكان نصيبهم فى الدنيا 24 قيراد وزيادة …. وقد حان عودتهم لنار جهنم
    تحيا مصر يحيا الشعب المصري يحيا السيسى
    تحيا مصر يحيا الشعب المصري يحيا السيسى
    تحيا مصر يحيا الشعب المصري يحيا السيسى
    تحيا مصر يحيا الشعب المصري يحيا السيسى
    تحيا مصر يحيا الشعب المصري يحيا السيسى
    تحيا مصر يحيا الشعب المصري يحيا السيسى

  4. إسرائيل تريد ان تحل مشكلة اللاجئين علي حساب مصر.دة مخطط قديم .بدل تبديل الاراضى مع مصر خذوا الفلسطينيين للنقب علي طول بدل اللفة الطويلة دى.

  5. ندي ارضنا للفلسطينين وبعدين انتو تستولوا عليها الارض اللى جبناها بدمنا دا مستحيل

  6. ههههههههه الحقيقه بتظهر يوم بعد يوم كل ده استفزاز ل الشعب المصري علشان يكرهو السيسي والريس بس السيسي هيفضل حبيبنا ومصر ام الدنيا ربنا يحميكي سا مصر

  7. كنتوا عايزين تعملوا كدة فى عهد الاخوان الخونة ودى كانت الخطة الصهيو امريكية بتاعتكو تهجروا الفلسطينين الى اراضينا وتفضوا غزة والقدس من اهلها الاصلين بمساعدة حماس والاخوان يا حفدة الخنازير وتستولوا عليها بمباركة اوباما الكلب وطبعا كان لو حصل فى عهد الاخوان البعدة مكانش فية ارض بديلةانما دلوقتى بتقولوا فية صحراء بما ان احنا هناخد مقابل ارض غزة نختار احنا بقى هناخد فى تل ابيب والكيلومتر من غزة يساوى الف كيلوفى اراضيكم النجسة وكلة بيهيس مش كدة ولا اية رئيكوا ف القتراح دة حلو اة اة اة

  8. على رأى المثل المصرى ( يبقى ابنى على كتفى وادور عليه ) اه يا ولاد الحراميه هههههههه

  9. تعالي وانا اديك 720 عود قصب او حباية قتة كبيرة او خيار ضخم وعليه هدية كمان كل متاخد اكتر اديك اكتر

  10. لو شايفين الحرمية المصريين المسئولين عن ادارة البلاد و العباد ناجحين و عندهم ضمير و بيحبوا بلدهم و عمروا الصحراء السيناوية و غيرها ما كنوش قالوا كدة. انما عصابة بتورث عصابة من يوم ما انقلبوا علي الملك فاروق. و مصر كلها بقت خرابة مش سينا و بس. لو سينا كانت تحت حكم اسرائبل كان زمانها اجمل بلد ف العالم و مزار سياحي و اقتصادي و استثماري عالمي. لان اليهود شاطرين و ناجحين و بيحبوا بعض و بيحبوا بلدهم. انما المصريين حرامية و نصابين و انتهازبين و مطبالتية و رقاصين للحرامي و الفاسد طول ما الشاي بالياسمين متوفر و دولة حاتم مش بتتحاكم

  11. شكل الصنف اللي بيستخدموة اليهود صنف عالي قوي لسة المصريين ما جربهوش ندي لهم ارض مقابل ارض بس مقالوش بناسها ولا من غيرهم تفرق عشان نحل قضية فلسطين واللة ان الصراع العربي الاسرائيلي ليوم الدين ولو نتفاوض معاهم ليو القيامة لن نصل لحل اكيد بس هي الدنيا تغوي وتخدع وهناك امال لناس بالحلول واهي ماشية واقول ان ما يحدث في سيناء ليس مخطط ولكن اللة اكبر واللة المستعان ولا حول ولا قوة الا باللةوتحيا مصر ارض وشعب وحكومة ونفوض امرنا الي صاحب الامر اللة اكبر

  12. هيهات هيهات ماتحلمون به يابنى اسرائيل فمصر يقودها ابناء شرفاء ويحميها جيش قوى الشكيمة وبالامس جرت مياه النيل للارض الطاهرة وسيتم تعمير سيناء وبعون الله وقوة ابناء المحروسة سيقضى على الارهاب قضاءا مبرما وسيعم الخير باذن الله رغم انف الخونة والمتربصين ويسود الامن فى بلدنا الامن بقوة السواعد القوية الطاهرة بجيشنا الباسل وقوات امننا الابية فالى الامام ياقائد مصر المحروسة فالخير باذن الله قااااااااادم ولاتخشى يارئسنا المحترم من اى تربص او مكائد مادام الله معك

  13. من صفات هذه الجرثومة ان نسبه الوقاحة والبجاحة عالية وجدا – واننى اذكر الناس كلها ماذا فعل هؤلاء اليهود مع سيد خلق الله الرسول الكريم – لكن ما قاله هذا البجح ليس بجديد – فذا ماقاله واتفق عليه الاوساخ الخونة المتأسلمين مع الارهابية المغتصبة الكاذبة وتم دفع المقابل 8 مليار$ – كان هذا من جهه والناحية الثانية اعطاء حلايب وشلاتين للسودان – التى كانت من قبيل الزمان الملك فؤاد وفاروق يقال لهم (ملك مصر والسودان ) – فى النهاية هذا تخطيط يهودى بحت وصفه القرش هى التى تتكلم – ارجو من الكل ان يكون صاحى لهذه الوساخات ….

    1. مصر باذن الله محروسه حراسه تامه من العلى القدير ياخونه..وهذه هى عادة الصهاينه ..طيب ماهما يدوهم ارض النقب اللى بيقولوا عليها ويعيشوا زى ماهم عايزين في سلام ..فى قرف الله يقرفهم لك الله يامصر المحروسه

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.