تقرير خطير  يتوقع خفض قيمة الجنية بنسبة 35% ليقترب سعر الدولار في البنوك من 12 جنيه
الدولار الأمريكي
كشف تقرير خطير صادر عن أكبر المؤسسات المالية في أمريكا من حيث أصوله وهو بنك “جي بي مورجان”، عن توقعاته بخفض البنك المركزي لقيمة الجنيه المصري مرة أخرى ولكن بنسبة أكبر من المرة الأولي، وأضاف في آخر تقرير له أن الخفض المتوقع للجنيه سيكون بنسبة 35% وذلك خلال العام الحالي 2016.
وبذلك التخفيض سيقترب سعر الدولار في السوق الرسمي من 12 جنيه، وبالتالي  سيواصل الدولار ارتفاعه في السوق السوداء ليقترب من 15 جنيه وذلك لوجود فارق كبير بين سعر الدولار في البنوك وسعره في السوق السوداء، والفارق الآن بين سعر الدولار في البنوك والسوق الموازية يصل إلى 150 قرش.
وكان البنك المركزي قام وبشكل مفاجئ مطلع الشهر الماضي بتخفيض قيمة الجنيه المصري أمام الدولار بنسبة 14.3% ليقترب من التسعة جنيهات، ثم عاد ورفع قيمته مرة أخرى بنحو 7 قروش، الأمر الذي جعل الدولار يتمرد على الجنيه المصري ويتخطى حاجز العشرة جنيهات بالسوق السوداء، وتوقع أستاذ الاقتصاد والتخطيط الاستراتيجي  عماد مهنا في مداخلة هاتفية له مع الإعلامي محمد المغربي على  قناة الغد الإخبارية، أن البنك المركزي يعلم جيداً   منذ فترة أن  سعر الدولار سيصل إلى 14 جنيه في خلال الشهور القليلة القادمة.

سعر الدولار اليوم في السوق السوداء والسوق الرسمية

 ويذكر أن سعر الدولار بالسوق السوداء استقر اليوم الجمعة 1 أبريل عند 10.15 ،  واستقر سعر صرف الدولار  بالسوق الرسمية  عند مستوي 8.88 جنيه للدولار.
اليوم السابع

 

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. فين عقول مصر التي تستعين بها كل دول العالم والله ماعندي كلام أقوله غير انه لازم يبقي فيه شويه ضمير وان نولي ما يصلح في المكان المناسب مصر أدها وان شاء الله تخرج من هذه الازمه بولادها الشرفاء لك الله يا مصر

  2. اثبتت الايام ان تخفيض الجنية مش هو الحل .. وهوما كنت متوقعاه اصلا من قبلها .. وفعلا انا دلوقت متاكده من حساباتى .. يا جماعه احنا بلدنا رخيصه للسياح اصلا بالنسبه لدول كثير والاىستثمارات والسياحه لو هتيجى مش هتيخى علشان جنيه ولا اثنين جنيه .. القصه كلها الثقه والامان والاحساس بالارتياح وان المستثمر هينجح وهيكسب وانا لوسائح هنبسط واستمتع بالجوالجميل والطبيعه البديعه والشواطئ الساحرة والاثار الرائعه اللى احنا مش عارفين نسوق لهم اصلا .. يا جماعه الموضوع محتاج منظومات كويسه فقط .. لكن تخفيض الجنيه ده قصه فاشله ومشمعقول هنفضل نجرى وراء السوق السوداء وعصاباته والهرتله ديه .. ديه تبقى مش بلد ولا اقتصاد ..ايه اللى كسبناه من التخفيض الاول ولا خاجه رجع الفرق بين البنك والسوق الحرامى برضه 2 جنيه ثانى .. ده كلام فارغ ويجب ان لا يتكرر

    1. لان المخططين شوية اغبياء هل تعلمى ان وزير الكهرباء اصدر قرار بعودة جميع العمال العاملين بالخارج ..وحدد كام سنة كده ولازم يرجعوا عشان البلد فى راى سيادته مليانه فلوس شفتى الهم..

    2. لان المخططين شوية اغبياء هل تعلمى ان وزير الكهرباء اصدر قرار بعودة جميع العمال العاملين بالخارج ..وحدد كام سنة كده ولازم يرجعوا عشان البلد فى راى سيادته مليانه فلوس شفتى الهم..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.