رويترز تتوقع خفض قيمة الجنيه 10% مرة أخرى ليصل سعر الدولار إلى 11 جنيه في البنوك الرسمية
الدولار الامريكي

قام البنك المركزي في 14 مارس بطرح عطاء ب500 مليون دولار بسعر 7.83،  وبعدها  بيومين قام بخفض قيمة الجنيه المصري بنسبة وصلت إلى 14.5% ليصل سعر الدولار إلى 8.95 بالسوق الرسمي.

وبالأمس طرح البنك المركزي عطاء يُعتبر الأكبر من نوعه بـ 1.5 مليار دولار، وفي نفس الوقت قام المركزي برفع قيمة الجنيه 7 قروش في عطاء الأمس، وبالرغم من ذلك وصل سعر الدولار أمس الأربعاء إلى 9.60 بالسوق السوداء.

وتوقعت رويترز في تقرير لها اليوم بخفض قيمة الجنيه مرة أخرى بنسبة 10% ليصل سعر الدولار في السوق الرسمي إلى 11 جنيه، ويكون إجمالي خفض قيمة الجنية  في العام الحالي 25%.

ووصل سعر الدولار اليوم  الخميس 17 مارس في السوق السوداء إلى 9.65، ولم تعبأ السوق الموازية بعطاءات البنك المركزي ولا بقراراته لتعاود  العملة الخضراء الصعود مرة أخري.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. اثبتت الايام ان تخفيض الجنية مش هو الحل .. وهوما كنت متوقعاه اصلا من قبلها .. وفعلا انا دلوقت متاكده من حساباتى .. يا جماعه احنا بلدنا رخيصه اصلا بالنسبه لدول كثير والاىستثمارات والسياحه لو هتيجى مش هتيخى علشان جنيه ولا اثنين جنيه .. القصه كلها الثقه والامان والاحساس بالارتياح وان المستثمر هينجح وهيكسب وانا لوسائح هنبسط واستمتع بالجوالجميل والطبيعه البديعه والشواطئ الساحرة والاثار الرائعه اللى احنا مش عارفين نسوق لهم اصلا .. يا جماعه الموضوع محتاج منظومات كويسه فقط .. لكن تخفيض الجنيه ده قصه فاشله ومشمعقول هنفضل نجرى وراء السوق السوداء وعصاباته والهرتله ديه .. ديه تبقى مش بلد ولا اقتصاد ..ايه اللى كسبناه من التخفيض الاول ولا خاجه رجع الفرق بين البنك والسوق الحرامى برضه 2 جنيه ثانى .. ده كلام فارغ ويجب ان لا يتكرر

  2. عندي 20000دولار كل ورقة 100 جديدة جاهز علي 10 جنية –01150141703——-والتبديل بالبنك
    ————————————————–

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.