أستاذة جامعية بالكويت تُدلي بتصريحات تثير جدل كبير  في الشارع الإسلامي
شيخة الجاسم

أثارت تصريحات لأستاذة جامعية بدولة الكويت، إلى جدل واسع النطاق في البلاد العربية والإسلامية، عندما قالت “أن أي مواطن كويتي يؤمن بالقرآن ويخالف الدستور الكويتي هو خائن للوطن”، كما أكدت على أن  من يعتقد أن الشريعة الإسلامية أو القرآن أعلى من الدستور يعتبر خائن للبلاد على حد قولها.

أشارت الدكتورة شيخة الجاسم أستاذة الفلسفة بجامعة الكويت، من خلال حوار معلى قناة ” الشاهد” الفضائية الكويتية، قائله: “هل نخرب نظامنا الديمقراطي لنقول إن الشريعة أهم من الدستور الكويتي؟”، مما أثار بعض نواب البرلمان الكويتي، للمطالبة بفصلها من عملها بالجامعة، للمحافظة على الطلاب من ذلك الفكر، كما طالب أحد النواب أنه لابد لها من التوبة، وذلك بعد مخالفتها لعقيدة التوحيد، بعد تفضيلها لكلام البشر على كلاب رب العباد.

www.misr5.com/custom/ad.php" >

شاهد الفيديو..

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. ولما انتوا كلكم مسلمين كدة وبتحبوا كتاب الله ودستوره جيتوا علي الراجل الطيب ليه وسجنتوه وعايزين تعدموه كل ده علشان كان مسلم وكان هايعمل نهضة اسلامية وهاينجح وسجنتوا ودبحتوا اشرف ناس في البلد وضيعتوا مستقبل جيل بحاله انا مستغرب لكم يا مصريين جدا

  2. لما دي استاذة جامعية, طيب الطلاب يبقى شكلهم ايه, وازاي دي اصلاً اتعلمت ف مدارس ودخلت جامعة … ومش بس كده لأ, دى الانيل من دا كله انهم بيقولوا استاذة جامعية يعني من المفترض انها كمان حصلت على ماجستير ودكتوراة (حسبي الله ونعم الوكيل), والله يا ست انت انت عاااااآر على المسلمين اذ كنت مسلمة اساساً, وعاااااآر على الكويت , ولو وزير التعليم العالي ف الكويت سمع الكلام ده وعداه تبقى فعلا مهزلة وسفاهة, انت المفروض يخترعولك عقاب جديد, دا لأن الاعدام ليكي مش كفاية والله,, تعرفي ان انا لولا اني مراعي الناس اللي هيشوفوا التعليقات دي , كنت وبختك توبيخ هبااااااااااااااب… نسأل الله العفو والعافية, واحب اقولك انك والله العظيم شكلك بطريقتك بعقليتك واسلوبك ف الكلام., الجاموسة لو مكانك عمرها ما كانت هتقول اللي بتقوليه ده, مع ان ربنا ميزك عن الجاموسة دي بالعقل, بس الظاهر ان انت شيلاه وحطه مكانه طبق سلطة حمضان ومطلع ريحة هباب عليكي وعلى امثالك يا رمة, دستور كويتي مين يا رمة اللي تفضلية على دستور الدساتير, الدستور الأوحد, دستور ملك الأرض والسموات, دستور ملك الملوك الحي الذي لا يموت”الله” عز وجل لا اله الا هو, لا شريك له.., دستور ايه وكويت مين اللي بتتكلمي عنها, دى الكويت كلها متجيش اوضة وصالة ف مُلك ملك الدساتير , دا مع كل احترامي وتقديري للناس المحترمين اللي في الكويت اللذين يغاروا على دينهم, من ايام قليلة الاقى جاموسة شيعية بتغلط في المسلمين اللي بيتبعوا سنة ونهج الرسول محمد صلى الله عليه وسلم, وقال ايه برضه دكتورة, ومن يومين يتطاول الزند اللي كان وزير العدل على سيد الخلق اجمعين الرسول محمد صلى الله عليه وسلم, والنهارده الاقى الجاموسة الثالثة اللي بتتطاول على دستور الخالق”الله” القرآن الكريم…, انا مبقتش عارف الناس دي ايه اللي جرالهم , هل دى ناتج عن التعالى والكبرياء, ولا ناتج عن فساد تربوي وعقائدي, ولا ناتج عن وساخة داخلية لا ذنب لمن حولهم فيها.., اياً كان, فنسأل “الله” المولى عز وجل العفو والعافية في الدين والدنيا والآخرة يارب العالمين, وان يهدينا ويهدي كل المسلمين والمسلمات, ونسأله ان يسكنا الفردوس الأعلى…اللهم آمين يا ارحم الراحمين يا “الله”.

  3. القران والسنة دستور قائم بذاتو من اين تعلمتي انتي لو مش عارف الكلام دة خسارة علي علمك

  4. ارجو تصحيح الجمله دى عد تفضيلها لكلام البشر على ( كلاب رب العباد. ) اللى موجوده فى الخبر الى ( كلام رب العباد ) وتفضلوا بقبول وافر الاحترام

  5. معذورة يا جماعة، الابتدائي شرياها والاعدادية شرياها حتى الثانوية والجامعة والدكتوراه أيضاً كلهم بالفلوووووووووووووووس.
    إذا أين العلم أو الثقافة لديها.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.