باسم يوسف للسيسي “ينفع أصبح على مصر بجنيه وتصبح عليا برصاصة؟”
باسم يوسف يعلق على مبادرة السيسي "صبح على مصر بجنيه"

علق الإعلامي الساخر باسم يوسف على المبادرة التي أطلقها الرئيس عبد الفتاح السيسي يوم الأربعاء الماضي “صبح على مصر بجنيه”، قائلاً “مفيش أي حد أبداً ممكن يستخسر إنه يقوم يصبح على بلده بجنيه وبعشرة وبمية كمان، بس قبل ما تطلبوا مننا كده تعالوا نتحاسب”.

وتابع باسم يوسف خلال تدوينة نشرها على حسابه الرسمي بموقع فيسبوك للتواصل الإجتماعي “فين التصبيحة بتاع تالـ 64 مليار جنيه اللي إتحفر بيها قناة السويس، واللي قلنا إنها فلوس في الأرض وإننا مش في حاجة ليها دلوقتي، وإنها هتسحب الإحتياطي الأجنبي اللي في البلد، وبالفعل أدينا لبسنا في الخيط علشان خلصنا الدولارات اللي في البلد على حفر على الناشف بدون وجود عائد حقيقي”.

وأضاف يوسف في إنتقاده لمبادره صبح على مصر بجنيه “نتحاسب على بناء منظومة سجون هي الأكبر والأكثر عدداً في إفريقيا، والصرف على منظومة أمنية لا يمكن وصفها بالبوليس، دول مافيا بتعذب الناس وتخوفهم في بيوتهم وتعذبهم، يعني ينفع أصبح عليك بجنيه وتصبح عليا برصاصة”.

وإنتقد يوسف تغاضي الحكومة الحالية عن إسترداد الأموال التي نهبها الرئيس الأسبق حسني مبارك، رغم ما وصفه بـ “محايلة الدول الأوروبية” لمصر من أجل إعطائها تلك الأموال دون إستجابة من الأخيرة، بالإضافة إلى الملايين التي تم صرفها على “جهاز الكفتة” الذي ثبت فشله لاحقاً.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.