ارتفاع سعر الدولار اليوم الأربعاء 24/2/2016 بالسوق السوداء والبنوك المصرية
سعر الدولار اليوم

سعر الدولار اليوم، نقدم لكم نشرتنا الإقتصادية حول سعر الدولار اليوم الاربعاء 24/2/2016 بالسوق السوداء والبنوك المصرية، حيث يواصل الدولار الإرتفاع ليقترب من حاجز الـ 10 جنيهات ولأول مرة في تاريخ الجمهورية، حيث نقدم لكم تقرير مفصل عن الاسعار وآخر ما وصلت إليه التطوات في التدوال وعلى مدار اليوم، حيث ارتفع الآن سعر الدولار اليوم في السوق السوداء اليوم الأربعاء وصولاً عند سعر 9.05 شراء مقابل 9.15 بيع، وفي البنوك عند سعر 7.80 شراء مقابل 7.83 بيع.

سعر الدولار الاحد

وصل سعر صرف الدولار الأمريكي في ختام تعاملات الأمس السبت عند سعر 9.10 واستقر الدولار الأمريكي مقابل الجنيه المصري في البنوك الرسمية ومكاتب الصرافة المعتمدة من وزارة الاقتصاد عند سعر 7.83 جنيه مقابل كل دولار أمريكي.

تحديث: يواصل البنك المركزي محاولة ضبط الاسعار في الجمهورية حيث تم اليوم سحب تراخيص بعض شركات الصرافة لمخالفة قرارات البنك والبيع بأسعار مخالفة للأسعار الرسمية واستغلال ارتفاع سعر الدولار بالسوق السوداء في مصر والبيع بأسعار مرتفعة، حيث سحب ترخيص عدد من الشركات.

حيث ما زالت تعانى الجمهورية منذ أسابيع في هذا الارتفاع الجنوني في سعر الدولار اليوم بالسوق السوداء، الأمر الذي أدي إلى حدوث عدة مشاكل من الناحية الاقتصادية وارتفاع رهيب في سعر الذهب وسعر الحديد والأسمنت في الجمهورية والكثير من المواد الاساسية.

والجدير بالذكر أن البنك المركزي في آخر عطاء له للبنوك المصرية وضخ عملة الدولار الأمريكي قام بتثبيت سعر صرف الدولار مقابل الجنيه المصري عند سعر 7.73 جنيه مقابل كل دولار أمريكي، ووصل سعر صرف الدولار الأمريكي في صباح يوم الأحد الموافق 21 فبراير بالسوق السوداء عند سعر 9.12 جنيه مقابل كل دولار أمريكي.

وصرح أمين عام الاتحاد العربي لمكافحة الجرائم الاقتصادية وغسيل الأموال، السيد بلال النمس، أن الاتحاد العربي يولى اهتمام كبير لما يحدث من ارتفاع جنوني في الجمهورية في سعر صرف الدولار في مصر مقابل الجنيه المصري، حيث طالب النمس الجاليات المصرية المنضمة للاتحاد العربي لمساندة اقتصاد مصر ومكافحة احتكار التجار، وبعض من له مسئولية في ارتفاع سعر الدولار الأمريكي في الجمهورية، وخلال مقابلة صحفية لاحدي الوسائل الإعلامية أكد انه تم أطلاق مبادرة من قبل اتحاد العربي لمساندة الاقتصاد في البلاد من خلال الجالية المصرية في الخارج واطلق على اسم المبادرة ساند بلدك .

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. ربنا ينتقم من كل ظالم سواء كان مرسي لو ظلم والسيسي لو بيظلم وحسبنا الله ونعم الوكيل

  2. لما مرتضى منصور. وتوفيق عكاشه يبقوم نواب للشعب المصرى المسلم المتدين الاصيل. يبقى الخراب جاى. والحرب الاهليه جايه. وانك تكره اخوك وتكره جارك. وممكن يكرهوك فى نفسك كمان. السيناريوا اننا نبقه 100 فرقه ومصر تبقى عشرين حته. بس براحه ووحده وحده ويبقى فيه اخوان ومسيحين. وسيساوين. وربعاوين. و و. و. عشان امريكا تعيش واسراءيل تعيش. طيب هما بيرحبونا ليه. بيحاربونا عشان دى. حرب ازليه بين الخير والفضيله. وبين الشر والرزيله. فهمت احنا اتبعترنا كده ليه. واى نموذج اسلامى حيقوم حينضرب من امريكا واسراءيل. وحيجبوم ناس مننا. تضربنا. وتجوعنا.وتاسينا على بعضنا. وتفرقنا. عشان نخلص على بعض وهما يخوشوم على الجاهز والاسلام والفضيله يروحوم ويبقى الشر والرزيله

    1. يا أخي ليه تفكرنا بواقعنا الاليم …ده حتى ميصحش كده …. ما احنا بنشتغل نفسنا و خلاص عايشين … في بلاعة صحيح بس المهم نبقى كده …. احنا عايزين نغيب ضمايرنا اما لاننا مش عارفين نصلح حاجة او لان فينا من هو مستفيد من الوضع القائم او منا من هو ذو مصلحة مع اطراف خارجية … احنا ربنا ادنا فرصة نتغير فى 25 يناير و رفضنا الفرصة اما نتيجة جهل او نتيجة الخوف من التغير او نتيحة اى سبب … المهم ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم … و حتى لو اراد الشعب الحياه فلن يستحيب القدر دون ان يغير الشعب من نفسه و يكون صادق مع ضميره

  3. كلام معتز مظبوط المفروض نبطل أنتخه بأه ونحاول ننتج ونكفى احتياجاتنا ونبطل نستورد كل حاجه

  4. اخوان اخوان اخوان حرام عليكو كل حاجة تلبسوها فى الاخوان دا نصهم مات ونصهم فى السجن ازاى يعنى بيتعاملو بالبلوتوث
    استقيمو واستوو يرحمكم الله

  5. لا حضرتك متعرفش الاخوان كويس …. الاخوان دوا هما سبب كل مصيبة ف الدنيا … يا راجل انت متعرفش ان الاخوان هما الى خرجوا آدم من الجنة و لا ايه

  6. ده الاخوان دول يا واد جامدين اوي وادرين كل ده بيعملوا وهما في السجن. متنسوش السيسي لما عينه مرسي وزير الدفاع ألوا عليه اخوان ولا نسيته. وعلي فكره هو اخوان وهيطلع كل اللي بيحصل ده مقلب فى برنامج جديد

  7. اذا كان اوباما طلع اخوان والاعلام الالماني اخوان وزيه البريطاني . والبلاعات اتسدت فى اسكندرية بفعل الاخوان واخر حاجة الواد الايطالي اللي اتقتل في القاهرة طلع الاخوان هم اللي اتلوه. والنائب العام اتلوه الاخوان والضباط سواء الشرطة او الجيش بيأتلهم الاخوان وجنودنا علي الحدود وفى سينا بيأتلهم الاخوان. كل ده ومش عايزين تصدقوا ان الاخوان هما اللي رفعوا سعر الدولار.

  8. وصل مصر أكثر من 50 مليار دولار منذ 30 سونيا فهل نفعت بشيء ياسادة( ان الله لايصلح عمل المفسدين ) كيف يوفق الله من سفك دماء العباد وحاصر المساجد واحرقها من اجل انه حلم انه سيكون رئيسا ؟

  9. حال هو اغلاء اي مكتب صرفه يكون بنك هو الوحيد الي بيصرف فقط ويعطي اي كميه من الادولار حسب الصرف الدولي

  10. يا جامعه اقتصادنا مبني علي الدعاره بسسسسسسسسسسسسس
    السياحه وشارع الهرم
    بستورد كل حاجه من مبره مافيش حل جزري غير اني احنا نصنع تزرع قمح مسنتوردش نزرع قطن منستوردش
    نفتحح المصانع اليي مقفوله نبتدي نراعي ضميرنا . الناس اليي بتبعت فلوسنا لسوسرا
    مش عارفين اني هنرحل كما اتينا ويبقا الملكك لله لاسف فقدنا دين ربنا فا فقدنا كل حاجه ربنا ربنا يصلح الحال من عندو

  11. البلدا اتخرب بسبب الدولاره الاخوان هم السبب محلات الصرفه. كلهم. اخوان العتبه الزمالك لم تقفل الصراف اتلغو الصرافه

    1. هو حضرتك يا استاذ شريف اي حاجة تلبسوها للاخوان

      خيبتنا التقيلة هو ان الناس سحبو الفلوس من البنوك لعيون قنوات السويس وباعو العملة للصرافة اللي هي تعمل تحت عين الدولة

      عشان الصرافة بتشتري اغلى وراحو حطو الفلوس في مشروع قناة السويس فضربنا عصفورين بحجر

      1 – اخذنا الاحتياطي النقدي من البنوك

      2 – دعمنا السوق السودا بالدولار

      ايه دخل ام الاخوان في الموضوع

      ما تقول للبغل اللي ماسكها يبقى يفكر قبل ما ياخود اي قرار ولا هو الاخوان لازم يلبسو اي حاجة !

    2. شماعة الأخوان بقت شيء سخيف أوي ومقرف شفولكو شماعه غيرها الاخوان دلوقتي يمقتولين يمعتقلين ارفتونا إلهي يقرفقو

    3. وصل مصر أكثر من 50 مليار دولار منذ 30 سونيا فهل نفعت بشيء ياسادة( ان الله لايصلح عمل المفسدين ) كيف يوفق الله من سفك دماء العباد وحاصر المساجد واحرقها من اجل انه حلم انه سيكون رئيسا ؟ ولكي تستمر سيطرة العسكر على مقدرات مصر انهم ينظرون للشعب على انهم سادة وعبيد

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.