وزير التعليم يفجر مفاجأة سارة للمعلمين
وزير التربية و التعليم الشربيني

كشف الدكتور الهلالي الشربيني وزير التربية و التعليم عن نيته في إعادة صياغة لائحة الانضباط المدرسي قبل بداية العام الدراسي 2016/2017، رافضا الاعتداء علي المعلمين و كافة أشكال العنف الموجودة بداخل المدارس.

و رفض وزير التربية و التعليم فكرة كون المعلم حارس للمدرسة في حين وجود 54 ألف مدرسة بداخل مصر، موضحا وجود نقص في عدد أفراد الأمن بعدد كبير من المدارس و التي تحتاج إلي 150 ألف فرد امن، مشيرا إلي انه اصدر تعليماته للمدرسين للاستعانة بالشرطة في حين حدوث أي مظاهر اعتداء علي المدرسة أو المدرسين من قبل الطلاب.

www.misr5.com/custom/ad.php" >

و يسعى الهلالي الشربيني إلي إيحاد حل لمشكلة تسريب الامتحانات بالثانوية العامة و الغش الإلكتروني، موضحا بانه يتواصل مع قيادات الوزارة و وزارتي الاتصالات و الداخلية للقضاء علي هذه المشاكل.

و فجر وزير التعليم مفاجأة كبري إلي المدرسين و الطلاب في إطار حل مشكلة التكدس بالمدارس، قررت دولة الكويت منح مصر 30 مدرسة لاستيعاب الطلاب المصريين و العرب، فيما تحاول الوزارة استغلال التعاون بين الجانب الألماني لاستقبال الخبراء للأكاديمية المهنية لتدريب المدرسين و ذلك حتي لا يتم تكلفة خزينة الدولة أي أموال.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. العنوان ملوش اى علاقة بالخبر مش هنسمع اى خبار سار للمعلمين ريح بالك وانسى الكلام ده

  2. هيا فين ﻻمؤاخذه المفاجأه الساره دى تسريب ايه وهباب ايه انت مش عايش فالدنيا وشايف احوال المعلمين المترديه والمرتبات الضعيفة التى ﻻ توكل عيش حاف فوقوا بئه بدل ما انتو بتبصو من برج عالى عالمدرسين انا بحسبك هتقول مفاجئه ساره هتزودهم 1000 ج من اول يناير تحت اى مسمى زى اﻻوقاف كده مسمى بدل طلوع روح مثﻻ مش تسريب وكﻻم فارغ ده هيفيد المعلم ف ايه وانت مدمر حياته هيقلك ما يتسربوا وﻻ يولعوا

  3. والله حرام عليكوا في اللي عملتوه في ٣٠الف معلم تبقي ساكنه في قري الشرقيه وتتعين في قريه في الغربيه تسافر ٣ ساعاتساعات ر ايح و٣راجع

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.