أحداث فرنسا وتفجيرات باريس وتعليق لميس الحديدي يشعل مواقع التواصل

أحداث فرنسا وتفجيرات باريس وتعليق لميس الحديدي يشعل مواقع التواصل
تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى

“احداث فرنسا اليوم” أظفرت عن مقتل الكثير من المواطنين واصابة الجرحى، ووقعت احداث باريس في عدة أماكن منها بالقرب من أستاد مباراة فرنسا والمانيا الودية.

وشعر جميع المشجعين الحاضرين المباراة بالفزع نتيجة أصوات انفجار باريس وتوجد الكثير من الفيديو تصور اللحظات الأولى من انفجار باريس وأصوات الأعيرة النيرة.

بالتفاصيل أحداث فرنسا وتفجيرات باريس

حكى بعض النشطاء على موقع التواصل الأجتماعي الفيس بوك تفاصيل أحداث فرنسا كالتالي :

إمبارح بالليل وبدون سابق إنذار دخل اربعة ملثمين مسرح كبير في قلب العاصمة باريس والناس كانت بتتفرج على حفلة موسيقية وقتلوا الشوية اللي جم في طريقهم والباقي قفلوا الابواب عليهم ، ومحدش أعلن ايه مطالبهم عشان احتجاز الرهائن دي !
*
المهم الشرطة حاصرت المسرح من بره ثلاث ساعات بدون اي تغيير في الاحداث ،لحد ما قرروا يقتحموا المسرح .. وهوب الاربعة الملثمين دول دوروا تقتيل في الناس كلها ، وكل الاخبار بتقول ان مفيش حد نجي نهائيا ، تم قتل فوق ال 100 شخص ، واللي مامتش منهم بالأسلحة ، آخر إرهابي عايش من الاربعة حاولت الشرطة تمسكه بس ما قدرتش ففيه ضابط ضرب عليه نار جه في الحزام الناسف اللي كان لابسه فانفجر وقتل اللي كان حواليه ( شوفتوا مصداقية الاعلام الفرنسي ” ضابط ضرب عليه نار مش هو اللي فجر نفسه !!!! ) .
*
في نفس ذات الوقت كان الرئيس الفرنسي بيتفرج على ماتش في ستاد فرنسا الدولى قاموا ثلاثة ملثمين تانيين عاملين كذا انفجار قريب جدا من الاستاذ وشكلهم كانوا عايزين يوصلوله بس معرفوش وماتوا كلهم ومعاهم واحد من عناصر الشرطة .
*
شارع تاني اسمه شارع شارون كان فيه قهوة ومطعم ياباني دخل عليهم ملثمين بالرشاشات وفرتكوا الناس اللي كانت في المطعم وهم 18 شخص مدني عادي .
*
شارع تاني اسمه البير الناس ماشية في حالها خاااالص طلع عليهم ملثمين غربلوهم وماتوا في سلام لدرجة ان فيه ست من اللي شافت الحادث قالت انهم ماتوا من الزهول قبل ما يموتوا من طلقات الرشاشات من كتر ما القتلى كانوا مستغربين هم بيتقتلوا ليه ؟ والحصيلة هي 14 قتيل .
*
منطقة تانية اسمها جادة فولتير برضه .. ارهابي ضرب النار عالناس ومات واحد بس وفيه مصابين برضه وهو نفسه اتقتل او انفجر .
*
عربية فورد سودا مرت على شارع لافونتين وضربت اللي كانوا قاعدين بالرشاشات في مطعم بيتزا هناك ومات منهم خمسة .
*
عدد القتلى وصل لفوق ال 150قتيل لحد دلوقتي والعدد في تزايد لان الاصابات خطيرة لدقة التصويب وكفاءة تنفيذ الهجوم من الارهابيين .
*
محدش عرف يمسك حد من الارهابيين دول خااااالص فيه اللي مات وفيه اللي هرب !!!!!
اعلنت فرنسا حالة الطواريء وعملت حظر تجول ما حصلش من 50 سنة بالضبط ، وقفل كل الحدود ونشر الجيش في العاصمة .
******
داعش اعلنت مسئوليتها عن الهجوم وقالت بالنص ” هذا ثأر لسوريا . هذا 11 سبتمبر فرنسا “.
وابتدت صفحة جديدة مطابقة تماما لاحداث 11 سبتمبر 2011 بس دلوقتي في اوربا .. وانا لله وانا اليه راجعون

تعليق لاميس الحديدى على احداث باريس وانفجار فرنسا

شاهد تعليق لاميس الحديدي عن احداث فرنسا اليوم وتفجيرات باريس الأمس لذي نتج عنها مقتل الكثير من المواطنين، تشعل مواقع التواصل الاجتماعي وكانت ردود النشطاء سلبية على تغريدة لاميس وأليكم صور تعليقات النشطاء على أحداث باريس اليوم.

احداث باريس paris وانفجارات فرنسا france
احداث باريس paris وانفجارات فرنسا france
ردود افعال المواطنين على احداث باريس وتفجيرات فرنسا
ردود افعال المواطنين على احداث باريس وتفجيرات فرنسا
تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى
تعليق لاميس الحديدي على احداث فرنسا france يشعل مواقع التواصل الاجتماعى

ننتظر آرائكم حول هذا الحادث الإرهابي “انفجارات paris” الذي أعلنت داعش مسئوليتها عن حدوثه، وأعلن الرئيس الفرنسي هولاند حالة الطوارئ في جميع أنحاء فرنسا france.