السيسي يزف بشرى سارة لغير القادرين و محدودي الدخل من المواطنين
السيسي

التقى الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم بالدكتور “أحمد عماد الدين راضي” وزير الصحة و السكان، و شهد اللقاء مفاجآت سارة للمواطنين خاصة أصحاب الدخل المحدود، حيث وجه السيسي تعليمات لوزير الصحة بتقديم خدمة طبية متميزة لغير القادرين من المواطنين و محدودي الدخل.

و طالب السيسي من وزير الصحة بتكثيف الاهتمام بقطاع التمريض نظراً لأهميته بالنسبة لقطاع الطب، و قد أشار وزير الصحة بأنه سيتم زيادة أعداد المعاهد الفنية التي تعمل على تخريج ممرضين، مما يزيد من كفاءة العمل في وزارة الصحة.

www.misr5.com/custom/ad.php" >

و أضاف وزير الصحة بأن الوزارة تعمل حالياً على تنظيم حملة تشمل جميع محافظات الجمهورية بالتعاون مع منظمة اليونيسيف و منظمة الصحة العالمية لتحصين الأطفال ضد الأمراض المعدية، مؤكداً بأن الوزارة تستعد لحملة التطعيم القومية ضد مرض الحصبة و الحصبة الألمانية، على أن تبدأ في 31 أكتوبر الجاري و تستمر حتى 21 نوفمبر المقبل.

و قد أكد وزير الصحة بأن هذه الحملة تستهدف تطعيم 24 مليون طفل تتراوح أعمارهم من 10 أشهر و حتى 10 سنوات، و في سياق آخر أعلن وزير الصحة عن اتخاذ كافة الإجراءات اللازمة لتطهير أماكن المياه الراكدة و الترع و علاج الحالات التي ثبتت إصابتها بحمى “الدنح” في أسيوط، مؤكداً بأن الوزارة تعمل على إنهاء الأمر و منع انتشاره.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. مين الا سفك دم المصرين غير الاخوان عمر السيسي ماكان ارهابي وعلي العموم الريس بيعمل علي اد الامكنيات المتاحه وما بيبعش البلد لحساب دوله تانيه وربنا يكملها معه ومع مصر بالستر وتحيا مصر ويجعلها جمعه مباركه علي مصر وشعبها الطيب

  2. لما قرأت العنوان قلت يامسهل الأمور يارب ولما قرأت التفاصيل قلت حسبي الله ونعم الوكيل

  3. ياريس أنا تعبت من كتر الزعيق عشانك بس بينى وبينك كتير بيقولوا زيه زى غيره عملنا اه وقلت لحضرتك من قبل الغلابة متعرفش كرامة البلد واقتصاد وانت عارف إن كتير بقى طماع عاوز عاوز وكل حاجة بصراحة غالية انا بجنية فول مبسوطة بس الكتير عاوز اعلانات التلفزيون بيتزا وحمام أم علىّ وشقق الكمبود ازاى معرفش المهم الغلابة بجد ميعرفوش عاصمة جديدة وشبكة طرق كلم الناس بنفسك رغم مسؤلياتك بيقولوا اتخنقنا طب اه رأيك قول هنسخر موارد البلد لمدة عام على إصلاح محافظتين من ماء وصرف وشوارع وبيوت من كله وإلى هيجى من بعدى يكمل وابدأ بالفيوم والشرقية لأنهم اكتر محافظين انت فاهم وعمل ظهير صحراوي ليهم يعنى تبقى نموذج واقطع رأس إلى يرمى ورقة وترجع من القاهرة إلى هجروها وكل بيت فيهم يشتغل من خياطة لمخلل لخضار المهم البيت كله يشتغل مش نايم وبيدعى على البلد وكل محافظة تشتغل من البيئة بتعتها وترسل للمحافظة الأخرى يعنى نكمل بعض الناس عاوزة الشغل يجى لحد السرير فكده هيوصل ونشتغل ونبطل كلام بقى معلش انت عارف المصريين بره البلد يشتغل أى حاجة وهنا عاوز يشتغل بيه بس عشان بره فاهم انه بياخد فلوس كتير استفيد منه هنا وينوبك ثواب المهم بص وركز مع الغلابة بسرعة بسرعة اوعى تستهتر بالزن وربنا يوفقك

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.