عاجل| لن تتخيل كم وصل سعر الدولار بالسوق السوداء بعد القبض على حسن مالك واستقالة هشام رامز
سعر الدولار

تزامنًا مع قيام البنك المركزي المصري، بتحريك سعر صرف الدولار بالبنوك وارتفاعه إلى مستوي 8.03 جنيها، أرتفع الدولار بشكل ملحوظ بالسوق السوداء، ليصل إلى 8.55 و 8.60 جنيهًا خلال الأيام الماضية وبعد قرارات البنك المركزي.

ألا أن قرار الرئيس عبد الفتاح السيسي بقبول أستقالة محافظ البنك المركزي هشام رامز، جعل هناك حالة من الارتباك تسود السوق السوداء، وزادت حالة الترقب والارتباك الذي تشهدها السوق السوداء، بعد القبض رجل الأعمال الإخواني على حسن مالك اليوم،  وأغلاق عدد كبير من شركات الصرافة؛ بتهمة تعريب الورقة الخضراء خارج البلاد.

سعر الدولار بالسوق السوداء اليوم

ليصل سعر الدولار بالسوق السوداء اليوم إلى ما بين 8.30 : 8.35 جنيهًا للشراء، و 8.40 جنيهًا للبيع للأفراد.

الجدير بالذكر أن الأجهزة الأمنية اليوم قامت بالقبض على رجل الأعمال الإخواني حسن مالك، و4 أخرين، بتهمة تجميع الدولار وتهريبها خارج البلاد؛ للإضرار بالاقتصادي القومي للبلاد.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. هاتروحو من ربنا فين يا ظلمة . بقى شخص هايتحكم فى اقتصاد دولة ؟ اتقو الله فينا . مين حسن مالك ده …. ؟ امال فين ساويرس ومحمد الامين والسيد ابو العلا وباقى الحرامية

  2. مفيش نزول في السعر وكل ده كدب والسعر في السوق بين 8.55 8.65 وفي بورسعيد وبعض تجار الازهر بيشتروة 8.85

  3. فعلا الكلام ده صحيح وانا اتصلت بالصرافه نزلت السعر جامد فين الصرافه اللي بنشتري بالسعر ده

  4. الكلام ده غير صحيح الدولار ما زال مرتفع في السوق وسعره مش اقل من 8.56 جنيه للدولار … اشتريت عشان مسافر بعد كم من يوم لفيت معظم شركات الصرافة الي يقول مفيش دولار ولا يعرف انك مواطن يطلب 8.60-8.70 لغاية ما لقيت 8.56 ارخص حاجه

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.