بالفيديو: تحذيرات من تناول التلاميذ للعيش “الفينو” لهذه الأسباب الخطيرة
العيش الفينو

مع بداية العام الدراسي الجديد، حذر خبير تغذية “الدكتور علاء بركات” من الأضرار الخطيرة المترتبة على تناول العيش الفينو والخبز الأبيض بشكل عام، واصفاً إياهم بالكارثة التى تهدد صحة الأطفال والكبار على حد سواء، لما تحتويه على الدقيق الأبيض الذى لا يحمل أى فوائد غذائية.

وأكد بركات خلال لقائه على قناة الحياة فى برنامج “أنا والناس” مع الإعلامية “أميرة بدر” على الأضرار الخطيرة المترتبة على تناول “الشيبسي” لما يحتويه من مواد دهنية مهدرجة تضر بالصحة بشكل خطير.

وتابع تحذيراته من تناول العيش الفينو، حيث أكد على أن الدول الأجنبية تمنع أولياء الأمور من أعطاء أطفالهم العيش الفينو والخبز الأبيض، مشدداً على أن البديل الصحى للعيش الفينو هو الخبز الأسمر المحتوى على دقيق القمح الكامل، مشيراً إلى ضرورة تناول الأطفال لكميات من الفاكهة والخضروات على مدار اليوم.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. تصدق يادكتور علاء إنه زمان فى الستينيات والسبعينيات لما كان الواحد بيجيلوا مرض مش معروف سببه كنا بنجيبلوا ازازة بيبسى بــ 5 تعريفه و رغيف فينوا بتعريفه ( الرغيف ابو تعريفه يساوى النهارده خمسة جنيهات بدون مبالغه واللى حضر الزمان ده هيعرف كلامى ) ويا سلام لو جبناله كف حلاوة حمصيه ولا سمسمية ونأكلهم للمريض من دول يقوم زى الحصان ــ النهارده بقى الفينو خطر ع الصحه ــ بقى لما ندور على حاجه نظيفه تخلوها خطر بقدرة قادر 00 لنا الله من قبل ومن بعد 0

  2. ياجماعه حرام عليكو – طول عمرنا بناكل عيش البتاوى – بالمش واللفت والشطه النار المخلله – وكل ما نبدأ نبص لحاجه احسن شويه يطلعلى المحذرين من : اللحمه – الفينو – ومتنسوش تحذروا من الشاى والقهوه عشان بيحرقوا الدم واحنا دمنا محروق خلقة ( بلاها لحمه – بلاه فينو – بلاه شاى وقهوه ) وأحسن هن هذا كله – صوموا تصحوا 0
    طبعا بتخوفو الناس من الاكل ده عشان توفروه لنفسكم 0

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.