أحمد موسى للداخلية: “الشعب هيطلع يتظاهر و يقتلكم.. اظهروا العين الحمرا للموظفين”.. شاهد الفيديو
أحمد موسى

في ظل اعتراض الموظفين على تطبيق قانون الخدمة المدنية الجديد، و قيامهم بتقديم عدة طلبات لرئاسة الوزارة من أجل تعديل بعض بنود القانون فيما يخص الأجور و الحوافز، أعطى الموظفون الحكومة مهلة للاستجابة لطلباتهم قبل أن يخرجوا في مليونية نظموا لها في 12 سبتمبر الحالي للمطالبة بحقوقهم قانونياً و سلمياً.

و في هذا السياق علق الإعلامي “أحمد موسى” من خلال برنامجه الذي يعرض على قناة “صدى البلد” على موقف الموظفين، و نظراً لعدم استجابة الحكومة لطلباتهم وجه أحمد موسى رسالة للداخلية قائلاً:
“أنا بحذرك من الشعب، الشعب هيعتصم و هيقتل لأنه قتل قبل كده، و ما زال بيقتل و قتل الناس اللي كانوا معاك في المظاهرات، و هيقتلك انت و اللي هيحصل انت مسؤول عنه”.

و أضاف: “يجب أن تتخذ الدولة كل الإجراءات بالقانون، خد تصريح و اعمل اللي انت عاوزه، و الداخلية لازم تظهر العين الحمرا”.

شاهد الفيديو:

اقرأ أيضاً:

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. اول مرة اشوف واحد بيحرض الشرطة ضد الشعب ال هي المفروض في خدمته . ده لازم يتحاسب ويعزل من الاعلام وكلامه ده بيهيج الناس اكتر .

  2. من امته واحنا ناخد بكلام واحد قفاه حلو وعجبني من امته وانتا حاسس بالناس الطرق والمواصلات والاسكان والمياه والكهرباء والغاز كل دول موظفين ياحبيبي

  3. ده أصلا انسان زبالة وسيكه وان شاء الله يا أحمد يا جاموسة ربنا حيوقعكم فى شر اعمالكم ..

  4. انت بلتاخد كام ياحمد ياموسى كام مليون 8 مليون فى السنه مش كده انت عارف اناموظف من 22 سنه مرتبى كام 1500 جنيه اعمل بيهم ايه ايه الفرق بينى وبينك انا مؤهل عالى زيك انت عارف تعيش انا مش عارف اعيش اتقى الله واعرف انت بتعمل ايه انت بتعمل فتنه انت باشا وفلوسك كتير هو دا العدل الاجتماعى حسبنا الله ونعم الوكيل

  5. تقدر تعيش ب٧٥٠ جنيه في الشهر حسبى الله ونعم الوكيل فيك انت وكل الى بيطبلو للريس وقل لى الهوا مرتبك كام

  6. انت مش حاسس بالموظف الفلبان اللى داخل عليه عيد ومدارس ومسئوليه وبالنسبة لقانون الخدمه المدنية بعد ما طبقوه تم خصم ضرائب مش اققل من 150 جنيه وانت جاى تقول الحكومة تظهر العين الحمرا حرام عليك حس باللى الناس فيه ولا عشان بتاخد 90 الف جنيه ف الشهر الموظف اللى مش لاقى ياكل ولا ياكل عياله اللى بياخد 2000 جنيه ف الشهر بعد خدمة لمدة 30 سنة يروح ف داهيه انت افتريت ومش عارفين ليه زودتها قوى كده

  7. أولآًحضرتك مين علشان تتكلم على الموظفين فى المحليات الموظفين فى المحليات هما من شالوا الدولة أثناء ثورة 25 يناير والثورات التى تلتها ومعه قطاع الصحة وبعض القطاعات التى تحب مصر ,استمروا فى جمع القمامة وتنظيف الأماكن التى يجالس بها المواطنين وعائلتهم وبدون صرف مرتبات لهم لآكثر من ثلاث أشهر وأنتى كنت فين ولم يطالبوا بزيادة مرتباتهم لآنهم كان لديهم أحساس بأوجاع الظروف التى تمر بها مصر وبعد أن تحسنت أوضاع مصر وبدءوا يطالبون بحقوقهم مثلك ومثل قطاعات كبيرة فى الدولة نالت تحسين أوضاعها ويطالبون بزيادة مرتباتهم لحوالى 3000 جنية قمت قومة عمياء لتحرض الشعب على الموظفين الذين هم خدامين للشعب آصلاً بل زدت وتحرض جهاز الشرطة بالفتك من الموظفين اذا طالبوا بحقوقهم وتطلب منهم بفتك دمائهم وآظهار العين الحمرا يا ” وقح ” لمين للموظفين والعمال التى لم تقف بوقفة آحتجاجية من قبل ………… وبعدين حضرتك تمثل من … قلة من آمثالك وأغلب الشعب يكره أحمد موسى المنافق الكداب أبو وش أصفر يبرز فيه الخبث والئم والحقد مرتب عامل النظافة فى الوحدات المحلية بالبحيرة بواقع 25 ج يومياً يعنى 750 ج بالشهر وبعضهم يتحصل على 600ج فى الشهر تعرف تقولنا مرتبك يكفى لتعيين كم عامل نظافة أنتم شوية أفاقين نصابين تساعدوا بعض وتنصبوا على الدولة الغلبان المسكين الفقير لا سند له ولا يعرف النصب وأنتم تساعدون بعض على ……..

  8. ممكن اعرف حضرتك بتاخد مرتب كام …وياتري بتتبرع بكام منه لصندوق تحيا مصر …..حسبي الله ونعم الوكيل

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.