وزير التربية والنعليم: إصدار قرار وزاري لنقل المعلمين من أماكن عملهم كل خمس سنوات
وزير التربية والتعليم5

أعلن وزير التربية والتعليم الدكتور محب الرافعي عن أن وزارة التربية والتعليم تعكف حالياً على إصدار قرار وزاري يتم تطبيقه على جميع المعلمين فى جميع المحافظات وهذا القرار الوزاري يتضمن مادة تنص على عدم الإبقاء على أي معلم أكثر من 5 سنوات في مكان واحد وذلك حتى يمكن سد العجز في المعلمين من مختلف التخصصات في المناطق النائية والتي يرفض عدد كبير من المعلمين العمل بهذه الأماكن النائية.

وأشار وزير التربية والتعليم على أن وزارة التربية والتعليم تحاول سد العجز في تخصصات المعلمين في المناطق النائية والتي يرفض المعلمين الذهاب إليها لأنها بعيدة عن محل إقامتهم وأن الوزارة لا تعاني من أي عجز في أعداد المعلمين وأن الأمر لا يحتاج فقط سوى إعادة وتنظيم المعلمين على المدارس بطريقة عادلة تضمن لكل معلم التنقل كل 5 سنوات بين المناطق النائية والحضر.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. كل موظف فى الدولة له مكان عمل لا ينتقل منه الا برغبته أو الترقيه ما عدا المعلمين معظمهم تعد سن ال 50 حيصبح على رأى عبد الحليم حافظ سواح حيسكن فين كل خمس سنين ؟و اسرته تروح فين؟ و كل خمس سنين يدور لهم على مدارس فين ؟ والله لو عاد بنا الزمان او كان فى الامكان الان ما أخترنا هذه الوظيفة التى ثقصر العمر و اصابتنا بالعديد من الامراض و أذا كان الوزير عنده الشجاعة يطبق القرار على ديوان عام الوزارة و المديريات و الادارات التعليمية و الا هو مفيش غير المدرس علشان نزيده هم فوق همه و على فكرة أكثر من 75 % من المدرسين مواد التخضصص لا يوجد بها دروس و حسبى الله ونعم الوكيل

  2. طب احنا طول عمرنا فى المناطق النائية ياوزيرنا ومقربنش لمحل السكن حتى ولو على بعد ٢٥ كيلو

  3. لو عشت سأخرج على المعاش فى 2020/7/3 والقرار لوطبقوه بعد 5 سنوات حيبقى النقل بتاعنا نقل تانى
    ولو طبقوا القرار الصبح يبقى نخرج على المعاش بدرى بدرى
    والواحد يادوب يشترى له جحشة تاكل البرسيم الجاى تبقى حمارة على اخر الدراسة ويوكلها شوية فول فى الصيف تبقى مهرة توديه المدرسة بسرعة اكبر من الصاروخ
    دا المثل بيقول حمارتك العرجة اضمن من صاروخ مكسور
    امال بقى لما يكون واكلة فول

  4. هو احنا لما اتعينا واشتغلنا ودونا اماكن نائية وطلع عين ابونا سنتين وبعدين اتنقلنا لاقرب مدرسة للسكن علشان تسود العملية التعليمية الاستقرار ونروح فى مواعدنا ونصفى زهننا للشرح والشغل اللي بيحصل دة شتات وعدم استقرار للعملية التعليمية

  5. المعلمين القدامى تم تعيينهم خارج المحافظات لمدة سنة إلي خمس سنوات علي الأقل أما المعامين الجدد تعيين 2015و2014 قرار 19.20 وغيره تم تعيينهم بجوار منازلهم هم الآن لم يكملوا خمس سنوات تعيين الآن ننقل المدرس القديم اللى شبع مرمطة ونسييب تعيين أول امبارح زى ما هو؟؟؟؟؟ كمان أنا في البندر والبندر ليس به عجز يعني هابدل انا وزميلي في المدرسة اللى جنبى اللي برده ما فيهاش عجز كل خمس سنيين هو ييجى مدرستي وأنا أروح مدرسته فين بقى سد العجز اللى حصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حد يقر يفهمني ؟

  6. قرار حكيم مثل قرار العبور ياريت تقدر تطبقه/المدرسين القدامى اصبحوا مراكز قوى وبلطجة/ويقدروا خلع اى مدير مش على مزاجهم/عير مافيا الدروس تحت شعار المجموعات المدرسية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.