بالفيديو: “إبراهيم محلب” مفيش وظائف للشباب في الحكومة، واشتغلوا سواقين توك توك
محلب ،، الوظائف الحكومية للشباب انتهت، اشتغلوا سواقين تكتك

المهندس ورئيس وزراء مجلس الإدارة “إبراهيم محلب”، يطالب الشباب المصري ببذل مزيد من الجهود بالعمل، لرفع النهضة إلى أعلى مستوياتها بالبلاد مرة أخرى.

ويقول محلب خلال تصريحاته على قناة القاهرة والناس من خلال البرنامج المذاع القاهرة 360، والذي يذاع كل يوم خميس، “يوجد عديد من المهن التي من الممكن العمل بها لفئة الشباب، وتحقق دخل يومي جيد قد يصل إلى 200 جنيهاً، كصنعة النجارة والحدادة.

ويقول محلب” أنا أطالب فئة الشباب بالتوقف عن البحث بالوظائف الحكومية، ويتكلم قائلا “مفيش وظائف في الحكومة، ومتفكروش تفتحوا كافيهات علشان تكسبوا، وفكرا احسن تسوقوا عربة عربة توك توك”، وجاء هذا على حد تعبيره.

ويضيف خلال لقاءه” الدولة بجميع اجهزتها تمد يد العون لجميع الشباب الذي يريد ان يرتقى ويعمل ويتعلم”، ويتابع “الدكتورة ناهد العشري، وزيرة القوى العاملة اكدتلي اكتر من مرة ان المصانع في البلد كتيرة ومحتاجة لعدد كبير من الشباب يشتغلو فيها”.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. معلش كام واحد سمع الفيديو بنفسه ؟؟؟ الناس معظمها للاسف عماله تضحك وتشير الكومكس على فاضي والي هيسمع الفيديو بتدقيق, بحكم شغلي , ممكن الكلام فعلا يتفهم بطريقتين لانه كان بيشجع ان الناس تتجه للحرف الصغيرة بالمناسبه حضرتك ده مش عيب برده ..وكان بيبعد فكرة ان الشباب بتفتح مشاريع تجيب فلوس بسرعه زي الكافيهات والتكاتك , والي بيأيد الفكرة التانيه ان مش منطقي ان رئيس الحكومة الي يلغي استيراد التكاتك ويفرض غرامات هو هو الي يشجع الشباب تشتغل على تكاتك..
    تاني حاجه بجد هو ازاي البلد تروح وتيجي تقوم وتنهد واحنا هنفضل عنصريين بالطريقة دي, حضرتك سواق التوك توك بعيدا عن القضية كلها هو واحد محترم زي حضرتك قرر انه يشتغل شغلانه شريفه احسن ما يقعد على القهوة وبالمناسبة بردو ممكن يكون مؤهله اعلى من حضرتك بس ظروفه تجبره انه لازم يشتغل ..
    تالت حاجه بقا ودي عن تجربة شخصية .. شباب كتير جدا عايز يبتدي بمرتبات كبيرة ومناصب عالية وده مع احترامي مش هيجي والواحج قاعد في البيت وبياخد مصروفه من اهله

  2. بالذمة دا كلام دا يبقا بلاها تعليم بقا بنتعلم ليه طالما الإحباط وصل للدرجة دي

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.