بالفيديو شاهد محافظ الشرقية يسب سائق بسبب رفع الأجرة ويقول له إنزل يا كلب
محافظ الشرقية الدكتور رضا عبد السلام

تطاول الدكتور “رضا عبد السلام” محافظة الشرقية على أحد السائقين بالسب والشتم وذلك يوم الخميس 16 يوليو 2015، جاء ذلك خلال جولة تفتيشية وتفقدية قام بها السيد المحافظ لتفقد أوضاع الركاب والسائقين ومتابعة قيمة الأجرة في مدينة الزقازيق بالموقف العمومي.

حيث بعد تلقي مكتب المحافظ عدة شكاوى من الركاب بسبب غلاء الأجرة عن قيمتها المحددة قام المحافظة بالجولة وقام بإيقاف باص صغير ذو لون أبيض ومن خلال الفيديو يظهر سؤال المحافظ الركاب عن قيمة الأجرة، حينها تعجب المحافظ من القيمة التى ذكرت فغضب على السائق وتلفظ بالقول قائلاً “إنزل يا كلب” وذلك في الدقيقة 00:22.

فيما إشتكي سائقي مركبات الأجرة والركاب من بُعد الموقف العمومي عن التجمعات السكنية وطالبوا بأن يكون الموقف قريب وذلك لسهولة التنقل، ولاقى هذا الأمر غضب المواطنين بسبب أسلوب المحافظ الفظ وعدم إدراكه لمنصبه الذي لا يسمح له بالتطاول على المواطنين وطالبوا الرئيس بإقالته.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. اللى الناس متعرفهوش ان السواق بيغلى الاجرة فى المواسم لانة مش بيلاقى ركاب لما بيكون رايح يجيب الركاب وبالتالى بيروح فاضىوالسيارة بتصرف جاز اوبنزين وتغيير الزيت مع مصاريف اى عطل فى السيارة مع اجرة سواق على فكرة السواقيين غلابة اوى وبدل ماتيجى عليهم يا محافظ الشرقية سهلوا الدنيا عليهم متيجوش علىالسواق الغلبان .

  2. يستاهل ليه بيرفع الاجرة أنا مع الدكتور رضا ربنا يوفقه ويسدد خطأه ليه السواقين يبحاولوا يهدوا إللى الدكتور بيبنيه نحاول نلتزم شويه ولا هما فوضى دوس يا دكتور ولا يهمك كل شعب الشرقيه المحترم وراك

  3. والله يستاهل واللي بيعلق ينزل يتنافس مع أي سواق على الأجرة ويشوف ح ياخد كام قفا
    يا ناس ارحمونا من نغمة المواطن وحقة
    المواطن اللي ما يستغلش الناس نشيلة فوق راسنا
    لاكن اللي يستغل الناس والل يستاهل اللي يجرأ لة

  4. وايه يعنى لما يشتمه وخصوصا السائق عيل لايتجاوز 18 سنه وكمان كان عايز يجرى بالميكروباص . وكمان رفع الاجرة لانهم بلطجية والمواطن الغلبان هو اللى بيدفع الثمن . دة المفروض يسحب رخصه ويمنعه من القيادة لمدة 6 شهور على الاقل علشان يكون عبرة لغيرة .

  5. محافظ محترم وله كل التقدير والمحبة من أهل الشرقية
    والسائق يستحق اكثر من هذا ، ما دام يستغل الناس

  6. مش بيزود الاجره يبقى يستاهل ومحدش بزعل علشانه لان لو حد من الركاب اتكلم فى الموقف حياخد تقله شتيمه وضرب يبقى مش خساره فيه انه يتستم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.