الحكومة تقرر زيادة الأجر المكمل للموظفين وفقاً لقانون الخدمة المدنية الجديد
وزارة المالية 1

منذ أن أنتهت الحكومة من إصدار اللائحة التنفيذية لقانون الخدمة المدنية الجديد، والذي أصدره رئيس الجمهورية عبد الفتاح السيسي منذ شهر مارس الماضي ليحل محل قانون العاملين المدنيين بالدولة رقم 47 لسنة 1978، وبدأ الموظفين يتسألون عن الجانب المالي الذي قرره القانون الجديد بالنسبة لأجور العاملين بالدولة حيث أنها أصبحت تزداد بنسبة معينة وهي 5% ، وأصبح أجر الموظف ينحصر في البنود الأجر الوظيفي والأجر المكمل.

ولهذا أصدرت الحكومة قراراً بإقرار ما يسمي الحافز التعويضي وذلك بالقرار الآتي:-

حيث أشار القرار إلى زيادة الأجر المكمل المستحق للموظفين بمقدار الفرق بين الأجر المحتفظ به وإجمالي الأجر المستحق وذلك بعد أن يتم استبعاد قيمة العلاوة الدورية بسبب زيادة الأعبار الضريبية أو غيرها من الأعباء المالية التي ترتبت على صدور هذا القانون.

كما جاء بالقرار أيضاً أن الموظفين يستحقون علاوة دورية سنوية في الأول من يوليو بعد أنتهاء سنه من تاريخ شغل الوظيفة أو تاريخ استحقاق هذه العلاوة الدورية وبنسبة 5% من الأجر الوظيفي.

وعرفت الحكومة الأجر الوظيفي للموظف على أنه ما يلي:-

الأجر الأساسي في 30 يونيو 2015 + علاوة خاصة لم تضم للأجر الأساسي حتى الأول من يوليو الحالي + العلاوة الاجتماعية وبفئة موحدة 6 جنيه + العلاوة الاجتماعية الاضافية بفئة 4 جنيه + منحة عيد العمال وقدرها 10 جنيه في الشهر + علاوة الحد الأدني المقررة في 2014 + نسبة 100% من الأجر الاساسي في 30 يونيو 2015.

كما قامت الحكومة بتعديل بعض الأخطاء التي وردت بالقانون وهي كالآتي:-

أخطاء القانونكما قامت بتعديل المادة 70 من القانون الجديد كما يلي:

تعديل المادة 70 من القانون

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. انا عوز اعرف الحكومه بتقول انه المرتبات هتتصرف فى 15\7 ونحنه فى 12\7 ولغيت دلوقتى لا الحسبات ولا الوحده الحسابيه عملو حاجه فى المرتبات ب الاداره الصحيه بنجع حمادى وكل شويه يغيروا فى المرتبات فهمونى امته هتتعمل وامته هتتصرف وباقى 3 ايام

  2. من فضلكو ا محتاجين توضيح اكتر واكتر بالارقام + المصدقية والعدل ياههههههههههههههههههههههههههههههههههههههو

  3. حرام اللى حاطت القانون ده ظالم الادريني فى وزاره الصحة يعنى احنا بعد ده كله زدنا 13 جينه هتعملنا ايه وانا فى الدرجه الثالثه وكدامى 30سنه لما استفيد من القانون يتعكم انا محتجه على القانون ده وانا عرفه انى مليش ازم عندكم ولا راى ليا لازم بس هشكو الى الله كربنا

  4. انا نفسى مصر تتحضر وتكون استمارة المرتبات خانه واحد ويكون اسمها اجمالى المستحق وليس فيها مستقطع (مع اننا نحن اصل الحضاره)

  5. والله ما انا فاهم حاجه وعلى العموم المرتبات فى مصر لكل القطاعات مهزله من اجر اساسى وحوافز ومكافات والخ الخ وفى الاخر يقول الاجمالى نروح نفرح وبعدين يقول مستقطع ويروح واخد نصف المرتب امتا هنكون مثل الدول المتحضره (مع اننا نحن اصل الحضاره)

  6. مش فاهم اى حاجه ولو فاهم حاجه اظون كدة انها مش هتكون في صالح الوظف الغلبانه هتكون في صالح رجال الدوله ربنا معاكم

  7. رجاء تطبيق قانون الحد الادنى للمعاش المبكر ضحية الخصخصة

  8. المفروض الدولة تنظر بعيون الرحمة الى من هم دهسم الزمن من قبل نظام الخصخصة الذى اجبرهم الخروج على المعاش المبكر من خلال هذا النظام الفاشل فى مصر والاضرار بالمصانع العملاقة وكبرى الشركات التى كانت موفرة نسبة البطالة وفتح بيوت كثيرة زاعالة اسر كبيرة جدا فاارجو من السيد الرئيس عبد الفتاح السيسى باركه الله وسدد خطاه ان يطبق الحد الادنى للمعاشات وخاصة المعاش المبكر الضحية

  9. نفسي حد يحس بينا شوية عندك البترول والكهرباء والجيش والشرطة والقضاء واتصالات دول بس اسياد البلد دي في المرتبات والباقي محدود الدخل والله العظيم الباقي معدوم الدخل اناشيد السيد رئيس الجمهورية بالنظر الحقيقي في جميع باقي مرتبات الدولة بس عن حقيقة ومش علي ورق وبس “””وتحيا مصر وتحيا مصر وتحيا مصر””””””””””””

  10. مش مهم اننا نزيد
    كفايا انكوا زودتوا الجيش والشرطة والقضاء وخصوصا القضاء زاد فجأة فى غير مواعيد بداية السنة المالية
    بنسبة 30٪ وسمعت الزيادة ٣٠٠٠جنيهمش
    ده اللى بيحصل فى التاريخ الاذلى للدول الظالمة
    ولا هانبرر بحجج قذرة ونفضل نصنع حجج علشان نكمل مشوار عدم المساواة
    نفس اللى كان ايام مبارك زيادة وارضاء للى بيحموا كراسيه والشعب ياخد بالجزمة
    المفروض اول من يزيدون طبقة الفقراء واول من يصرف عليه فى االدولة التعليم والبحث العلمى

  11. قالو المرتبات استنوها فى شهر 7 وفضحونا قدام العالم كله ان الموظف هيقبض المرتب فى شنطه ومش هيقدر يشيله من الزياده اللى جايه فى 1/7 وجيه شهر 7 ومشفناش حاجه بل الاسعار ولعت الضعف ويقول الاجر المكمل محدش فاهم حاجه رغم المفروض ذى سيادة الرئيس مقال فى الانتخابات مش هرفع الدعم الما يبقى مرتب اقل موظف فى الدوله 3000 جنيه ولحد دلوقت مستنى اشوف الزياده اللى جايه بعد الضجه والفضيحه اللى حصلت من الحكومه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.