تفاصيل هامة جدا عن الاجازة بدون مرتب في قانون الخدمة المدنية الجديد
قانون الخدمة المدنية الجديد

مع أقتراب موعد العمل بقانون الخدمة المدنية الجديد يتسائل الكثير من الموظفين الحكوميين في مصر عن تفاصيل هذا القانون وما الفائدة التي ستعود عليهم من تطبيقه، وفي القانون الجديد تم أضافة الكثير من القواعد لضبط العمل في الحكومة المصرية.

قاعدة جديدة للاجازة بدون مرتب 
كشفت وزارة التخطيط أن القانون الجديد في عدد من التغيرات الهامة بخصوص الاجازة بدون مرتب، حيث أن الموظف الذي أخذ أجازة بدون مرتب يبقى على الدرجة التي كان فيها قبل الاجازة حتى يعود ويستكمل المدة المتبقية له في الدرجة الحالية.

وأيضا أكد القانون الجديد على الموظف يجب أن يعود للعمل في وظيفته الحكومية بعد أنتهاء الاجازة ، ثم يعمل مدة تساوي مدة الاجازة التي أخذها في وقت سابق حتى يستطيع أن يحصل على الترقية للدرجة التي تلي الدرجة التي هو موجود عليها قبل الاجازة.

وحتى تدرك الفرق بين القانون القديم والجديد في موضوع الاجازة بدون مرتب فإن القانون القديم كان يسمح لك بعمل أجازة بدون مرتب وتجديدها كل عام بشكل طبيعي بل أنك تعود على الدرجة التي تستحقها في حال وجودك في العمل، وأيضا لا يجبرك على العودة للعمل مرة أخرى بعد 4 سنوات.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. اللى مسافر خارج مصر
    ريح البلد من دعم الاكل والشرب والمواصلات له ولاسرته هى الدولة فاضيىةلوجع الدماغ وتضيع الوقت-وبعدين يقولوا عندنا نقص وعجز فى العملة الصعبة
    ايه الفكر الهدام ده
    مش فاهم ده تفكير ميين

  2. السيدة / عنايات محمود محمد. كلام حضرتك كويس جدا بس لما يبقي في مجموعة من الموظفين عندهم واسطة وفي ادارات كويسة جدا وبيقبضوا 3 اضعاف موظفين زميلهم بس الفرق ان دول معندهمش واسطة فهم مطحونين ومتبهدلين وكمان عندهم ولاد وفتحين بيوت. والسلطة المختصة عارفة وعاملة عبيطة يبقي لازم اجي 6 ايام وكمان يومين بس بدام المسألة ماشية كده. او ابسط حاجة حاخد اجازة بدون راتب عشان اعرف اعيش لحد لما ربنا يعمل معجزة في المكان الحكومي اللي انا بشتغل فيه وطبعا موت يا حمار. مهو لو انا بقبض كويس مش حعمل اجازة اصلا وححب الشغل واحافظ عليه واكيد لما اهرب منه لفترة علي امل ان الظروف تتصلح يبقي انا مش غلطان اوي كده. لو كان فيه الخير ماكنش رماه الطير

  3. هل من حق السلطة المختصة رفض طلب الاجازة بدون راتب بالجهاز الحكومي؟ حتي لو كان هناك ظروف قهرية

    1. حرم كدة ان واحد من موظفىالبريد شمال الدقهليه مسافر ايطاليا بقالى عشره سنوات ولم يسمح لى بتجديد اﻻجازه سبونا حرام

    2. حرم كدة ان واحد من موظفىالبريد شمال الدقهليه مسافر ايطاليا بقالى عشره سنوات ولم يسمح لى بتجديد اﻻجازه سبونا حرام

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.