مدينة زويل للعلوم تعلن موعد فتح باب القبول للطلاب الحاصلين على الثانوية
مدينة زويل

قامت مدينة زويل للعلوم والتكنولوجيا المشروع القومي الحالي للنهضة العلمية في مصر عن أنه سيتم فتح باب القبول والتقديم بالجامعة الدفعة الثالثة من الحاصلين على شهادة الثانوية العامة وما يعادلها بداية من الأول من يونيو المقبل وحتى يوم 27 من نفس الشهر.

وأشارت جامعة زويل في البيان الرسمي الصادر منها اليوم الثلاثاء عن الشروط الواجب توافرها في الطلاب المتقدمين:-

1- أن يكون الطالب حاصل على شهادة إتمام المرحلة الثانوية بمجموع لا يقل عن 96% سواء للثانوية العامة المصرية والأزهرية و من الدول العربية والحاصلين على البكالوريا الفرنسية والثانوية الألمانية والبكالوريا الدولية والثانوية الكندية والشهادات المعادلة، 98% للدبلومة الأمريكية، و95% للثانوية البريطانية و80% لشهادة Stem.

2- يمكن للطلاب المقيدين في الجامعات المصرية والعربية والذين سبق لهم الدراسة الالتحاق بالسنة الأولي بالجامعة حيث ستبدأ الدراسة بها يوم 27 سبتمبر 2015.

وأكد البيان على أن المعيار الأساسي للقبول بالجامعة هو التفوق العلمي للطالب وأنه يجب على الطالب أن يجتاز امتحانات القبول الخاصة بالالتحاق بالجامعة بالاضافة إلى المقابلة الشخصية.

جامعة زويل

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. نفسى التعليم يبقى عملى يعنى
    فيزياء من غير سبوره وكمياء فى المعمل والاتنين يتم الربط ببن مفاهيمهم والواقع اللى حوالينا مش نظريات وقوانين ومسائل وبس .ولغه عربيه نتكلمها مش عشان ” اعرب ما تحته خط” . ورياضيات نستخدمها فى حل مشكلاتنا اليوميه ومدرس انجليزى بيعرف يتكلم انجليزى هو الاول ويخلينا نتكلم ونفهم اللغه عشان ننقل من علوم الغرب بدل ما احنا منتظرين مترجمين ما بيترجموش – نترجم احنا لنفسنا . نفسى التعليم ينمى مهارات التفكير والمقارنه والتصنيف والتركيب والاستنتاج والنقد. نفسى يبقى فيه اخلاق . نفسى التعليم ما يبقاش حشو وخلاص ولكن يكون تركيز على المبادئ والاسس ويدلك على الطريق اللى تلاقى فيه المزيد . نفسى اختار المجال اللى عايز اتعلمه بناء على قدراتى ورغبتى مش مجموعى فى العربى+الانجليزى+الفيزياء+الكمياء+…… . نفسى المسؤل عن التعليم يعرف ان مسقبل الانسان مننا بيتحدد بناء على مجموعه فى الثاويه العامه فى فتره المراهقه اللى فى كتير مننا ما يكونش قادر على حسن الاختيار . بجد حرام عليكم الواد بينزل من بطن امه للهم والنكد – شانطه كتب وزنها طن و تعليم عباره عن حشو وعذاب ومدرسين معقدين نفسيا …
    مش معنى انى محصلتش على 96% فى الثانويه العامه انى غيى ولكن نظام تعليمكم هو اللى غبى ونظام تقييمكم غبى وتفكيركم متدنى . كنت فاكر ان جامعه زويل هاتختلف عن الباقى لكن اتضح انها ماشيه مع الرايجه . كان هايحصل ايه لو فتحت باب التقديم لكل ناجح واختارت اللى عند مهارات تفكير وابداع مش مهارات حفظ وحل امتحانات بصرف النظر هو جاب كام فى الثانويه

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.