رسالة هامة من مبارك إلى جماعة الإخوان المسلمين وجموع المصريين
حسنى مبارك

أعلن يسرى عبد الرازق محامي الرئيس الأسبق حسنى مبارك أنه دار حديث بينه وبين الرئيس الأسبق مبارك حول قضية القصور الرئاسية التي نظرتها محكمة جنايات القاهرة، حيث أكد مبارك بأنه يشعر بسعادة بالغة لأن حكم مصر عادت للجيش مرة أخري وأنها الآن أصبحت في ايدي العقلاء.

وأشار مبارك بأنه سعيد جداً بتولي عبد الفتاح السيسي زمام الأمور في مصر لأن واحد من أبناء القوات المسلحة الذين تربوا على التضحية وحب الوطن.

كما وجه مبارك رساله هامة لجماعة الإخوان المسلمين حيث قال لهم :-

جيش مصر مفيش فيه خونه وافهموا هذا الكلام كويس قوى ، وأنا بكره جداً أي حد يغلط أو يأذي أي عسكري من أبناء الجيش المصري العظيم.

من جهة أخري فقد أكد الديب رئيس هيئة الدفاع عن مبارك أن قضية القصور الرئاسية التي يحاكم فيها مبارك الآن قد تم تلفيقها في عهد الأخوان حيث أعلن عن هذه القضية قبل كتابة المحضر بحوالي خمسة أشهر من خلال تصريح رسمي من نائب رئيس الجمهورية في عهد مرسي بأنه سيتم الإعلان عن قضية فساد مالي برئاسة الجمهورية بعهد مبارك.

يذكر أن محكمة جنايات القاهرة قد قضت بحجز قضية إعادة محاكمة مبارك ونجليه علاء وجمال لإتهامهم بالاستيلاء على 125 مليون جنية من ميزانية رئاسة الجمهورية المخصصة للقصور الرئاسية مع التزوير في محررات رسمية لجلسة 9 مايو للنطق بالحكم.

تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

التعليقات

  1. هو الجيش ايه والشعب ايه ما الجيش هو ابنى وابنك هو اخويا واخوكم هو ابويا وابوكم هو عمى وعمكم هوخالى وخالكم هو جارى هو جاركم هو واحد مننا مين اللى حمينا مين اللى رافع راسنا وراس مصر فى العالى ما هو الجيش ايه المشكلة بقى انه يحكمنا على الاقل نكون ءامنين على انفسنا واولادنا واموالنا وبلادنا وعلى مستقبلنا

  2. حسبي اللة ونعم الوكيل في اي ظالم فين العدل شغال في التربية والتعليم تعاقد 10 سنوات ولسة لحد النهاردة ما تمش تثبيتي احاسب مين النظام الي فات ولا دلوقتي حد يرد عليا

  3. غلطة الشعب المصرى انه ايد ثورة 23 يوليو علشان كده عمر مافى ريس مدنى هيمسك الحكم والبيادة على رقبة الشعب
    والشعب عمره ماهيحكم نفسه عن طريق الانتخاب

  4. مبارك علق هو الاخر شماعة الاخوان نعم فى حقيقة الامر هم اهلا للجهل الذريع والفشل الباهر وهم ليسوا سياسيون بل هم مجموعة حرامية يسرقون وينهبون ويقتلون ويفعلون كل الفواحش .
    ولكن حبيبى مبارك هو من افسد شعب وحياة مصر بل وزرع فيها هو ونظامة حقيقة المحسوبية والواساطة واقتصار اموال مصر على فئة بعينها والله مبارك دمر مصر قولا نهائيا (بطالة رشوة وساطة استغلال النفوذ المصلحة الخاصة الانانية سرقة المال العام ) وصحة منهارة وتعليم فاشل وادارة سيئة من الاخر مبارك ترك مصر وكأنها خارجة من حروب وليس حرب مدمرة مهمشة لايوجد شىء فى اى شىء .
    ولكن فرحة بالرئيس السيس لانة من الجيش فى الحقيقة السيسى رجل متدين ويسعى ليلا ونهارا لنهضة مصر ويصلح كثيرا من اخطاء وفشل مبارك والله هذه شهادة لوجه الله العلى العظيم ورئيس الوزراء ابراهيم محلب يسعى بكل جد واخلاص ويبذل كل جهده والحقيقة السيسى ومحلب فقط هما اهل حقا وعمل وباقى الوزراء فى النننيخ ومريحين شوية بجد ليس منهم اى فائدة على الاطلاق ويسلقون نهج النظام الاسبق حبيبى مبارك الله يرحمة كان هو وعائلتة جميعا رئساء لمصر .
    ولكنى اغالط مبارك فى قولة ان الحكم رجع للجيش لا ولا ولا هناك فى شعب مصر من هم اكثر كفائة وجدية عن كثير من العسكرييين و لكن قدرة الله هى التى تختار وتأمر وتنهى .
    وفى النهاية محدش عاد بيسمع لمبارك اصلا ولكن الاعلام بيروج شويا لمبارك لانه صاحب فضل عليهم وليسوا جميعا.
    والله ولى التوفيق وتحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر.

  5. السيسى مش كان موجود فى عهدك مشوفتوش إلا الوقت ونازل مدح فيه ! وهل العقلاء فى الجيش فقط ؟ الجيش هو جيش مصر وكل أبناءه الشرفاء أبناء لمصر كلها ولن ينجح أى شيطان بوئد الفتنه بين أبناء مصر الأحرار شعباً وجيشاً وزى مافيه كتيزإللى بيضحى من أجل الوطن فيه الخبيث إاللى بيضحى بالوطن ثم ‘يه التزوير إللى فى قصور الرئاسه إت التهمه ماتذكرش فيا كل حاجه ! أما بخصوص البرائه التى حصلت عليها فعن أم سلمة رضي الله عنها قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم “إنكم تختصمون إلي. ولعل بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض فأقضي له على نحو مما أسمع منه فمن قطعت له من حق أخيه شيئا فلا يأخذه فإنما أقطع له به قطعة من النار”.
    بدل ماكل يوم بتحدف كامه ماتعمل قناه فضائيه وسميها حق البلد واللى عاوزك هايجرى وراك وارحموتا بقى

  6. سيادة الرئيس الاسبق …. وانت حضرتك ليه مضحتش علشان البلد وسايبها خرابة والله سوف تحاسب امام من لايغفل ولاينام وتبقى تجيب محامى علشان يدافع عنك امام الله

  7. مش مهم الاسم احنا اتخناقنا من الغلاء وارتفاع الاسعار وعدم شغل الشركات وببقينا بنلف حولين نفسنا السيسي اهلا بيه حتي لو مبارك رجع تاني هي مش دايمه لحد ولا سيسي ولا مبارك بس الي يحكومنا يحس بينا والنبي اتخانقنا وعشتنا اتمررت من كتر الضغوط وقله المساوا وعلي فكرة الكوسه والمحسوبيه لسه موجوده اووووووووي

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.