رسالة موجهة من تامر أمين لوزير الداخلية: كفاية طبطبة وعايزك تبقى مفتري زي زكي بدر …بالفيديو

رسالة موجهة من تامر أمين لوزير الداخلية: كفاية طبطبة وعايزك تبقى مفتري زي زكي بدر …بالفيديو

تامر أمين الإعلامي في قناة روتانا المصرية وعبر برنامجه “من الآخر” وجه رسالة الى وزير الداخلية اللواء محمد إبراهيم بأن يتعامل مع العنف والعمليات الإرهابية الأخيرة بالمثل وأن يكون حازماً مع الإرهابيين ، وأن يبتعد عن أسلوب النعومة والطبطبة الذي يستخدمه حالياً هو ورجال الشرطة في هذه الأيام، وأن يأخذ اللواء أحمد زكي بدر وزير الداخلية السابق قدوة له وأن يتعلم منه.

حيث وجه تامر أمين رسالته عبر برنامجه قائلاُ:

 «إحنا عايزين داخلية تبقى أسود من أسود الله، حالة الطبطبة، والداخلية الناعمة اللي كنا بنشوفها مش هتنفع وأنا قاصد الكلام اللي بقوله، حالة الطبطبة اللي كنا بنشوفها والخوف من النشطاء والخوف من الحقوقيين.. أنا آسف نتكلم في حقوق الإنسان والديمقراطية والاستخدام المفرط للقوة الموضوع دا بعدين لما يجيلها وقتها.. لما نبقى قاعدين في وطن زي سويسرا والدول وفي رخاء.. لكن في وطن فيه حرب ومستهدف من وجوده ما أسمعش كلمة عن حقوق الإنسان».

وقال أيضاً ضمن البرنامج:

 «أنا فاكر زمان كان في وزير داخلية اسمه زكي بدر، بغض النظر عن أي سلبيات ورغم تحفظاتي عليه بأنه سليط اللسان، كانوا بيسموه السفاح والجزار، حد فاكر الراجل ده؟.. أنا قصدي في صرامة وقوة زكي بدر أنا عايزك تبقى مفتري زيه».

وذكر أمين حادثة كانت قد جرت أيام وزير الداخلية السابق أحمد زكي بدر حيث قال:

 «أنا كنت فاكر موقف لزكي بدر كان مدير أمن القاهرة كان داخل عليه بيقول له يا معالي الوزير فيه حملة أمنية نازلة منطقة الدرب الأحمر تجيب واحد إرهابي وقاتل وخاطف وعليه أحكام بالإعدام، وهيبقى في مكتبك بالليل.. فرد عليه زكي بدر وقال له (وهتجيبوه من مكانه لمكتبي ليه.. أول ما تشوفوه خلّصوا على أمه هناك».

واليكم الفيديو الذي يظهر الرسالة التي يوجهها تامر أمين لوزير الداخلية…

https://www.youtube.com/watch?v=YwSYxxXXB7U

مجهولون يضعون عبوة ناسفة بالقرب من مديرية أمن كفر الشيخ