حال المتسابقين بعد اختبارات التخصص بين اليأس والاستغاثة

حال المتسابقين بعد اختبارات التخصص بين اليأس والاستغاثة

حرصا من فريق “مصر فايف” علي متابعة أخبار مسابقة الـ 30 ألف معلم وأخصائي مساعد، التي أصبحت مأساة وليست مسابقة علي حسب ما وصفوه أغلب المتسابقين، بعد ما احسوا أن الحلم أصبح مجرد وهم بالاختبارات التعجيزية التي جاءت بأخر مراحل المسابقة.

فقالت أمنية جلال تخصص علوم ابتدائي، “امتحنت علوم النهاردة والامتحانات صعبه جدا جدا جدا جدا جدا جدا كلها جيولوجيا وفيزياء ليس لها أي علاقة ولا شأن بتخصصي”.

وشاركتها الرأي سها عادل” تخصص علوم ابتدائي، فوصفت الاختبار قائلة “ده عايز خريج كلية علوم قسم جيولوجيا ، ده بالإضافة إلي أماكن الامتحانات غير مجهز وبعيدة عن سكنا أرحمونا من عزاب الأمل الكاذب في دخول هذه المسابقة وربنا يساعد أهلنا في تحمل مصارفنا وأحنا قاعين من غير شغل”.

وأشار حسين أبودومة تخصص علوم، قائلا “أنا الاختبار مش في تخصصي أصلا أنا مدرس علوم يجيلي اختبار فيزياء وكيماء وجيولوجيا، ده تهريج والله”.

كما وجه أشرف عبد الله نداء للوزير، “هو احنا عارفين انكم عاوزين 30 ألف أتقدم للمسابقه 500 ألف وعاوزين تصفو بس كان افضلكم تختاروا دفعه معينه أو سنه معينه مش المهزلة ديه، احنا مش هنسكت  وهنوصل المسابقه ديه للقضاء بس مش هنسيب حقنا في حرقه الدم والاعصاب”.

وناشد أحمد سمير كل المتسابقين ” اللي دخلوا اختبار العلوم هو  عارفين اننا مدرسين علوم ابتدائي ولا مدرسين كيمياء وفيزياء وجيولوجيا حد يفهمني”.

وقالت هدى محمد تخصص علوم ابتدائي “والله ياجماعة الاختبار لو دخله دكتور جمعه مش هيعرف يحله ده اختبار تعجيزي مافيش كلام”.

والواضح لدينا أيضا أن اختبارات التخصص في ماده العلوم كادت أن تكون تعجيزية مثلما حدث في بعض المواد الآخري، والجميع اجمعوا علي ذلك، نتمنى أن يصل صوت المعلمين إلي وزير التربية والتعليم ليضع حل يريح كل المتسابقين ويجدد الآمال لديهم التي اصبحت ثراب، نأمل ذلك.